Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisten ja nuorten sekä heidän perheidensä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU007-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tiina Poranen

Ryhmät

  • SHT19S
    SHT19S

Tavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden, kasvun ja kehityksen seurannassa ja osaa tukea kouluikäistä ja hänen perhettään terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija perustaa työnsä kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä voimavarojen ja riskitekijöiden tunnistamiseen sekä osaa suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä yksilö-, perhe, ryhmä- ja yhteisötasoilla.

Sisältö

- koulu-ikäisten lasten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät
- moniammatillisen yhteistyön tunteminen ja jatkohoitoon ohjaus
- kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen (sis. elintavat ja ympäristö)
- kouluikäisten lasten ja nuorten sekä vanhempien voimavarojen arviointi ja tukeminen
- kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä elintapojen ohjaus - kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lasten kasvun ja kehityksen riskitekijöiden tunnistaminen, ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen
- erityistuen ja erityishoidon tarpeen arviointi ja ohjaus
- terveysneuvonta ja ajankohtaiset työmenetelmät
- asiantuntijuus koulun terveystiedon opetuksessa, oppilashuollossa ja kouluyhteisössä
- kouluikäisten lasten ja nuorten seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus ja tukeminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammattiopinnot suoritettu.