Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BL41-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Jaana Kemppainen
Anna-Kaisa Korpinen
Riitta Sievänen
Ryhmät
SMM22K1
SMM22K1
SMM22K2
SMM22K2
Opintojakso
SH00BL41
Toteutukselle SH00BL41-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija osaa huolehtia potilaan puhtaudesta ja pukeutumisesta sekä potilaan levon tarpeesta. Opiskelija osaa avustaa potilaan ruokailussa.
Opiskelija osaa hoitaa ummetuksesta kärsivää potilasta. Opiskelija osaa potilaan virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoidon.

Sisältö

Potilaan päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: (ihon perushoito, peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen, suun ja hampaiden hoito, jalkojen hoito)
Erittäminen: virtsaaminen (katetrointi, virtsainkontinenssivälineet ja niiden käyttö), ulostaminen (ummetuksesta ja ripulista kärsivän potilaan hoito)

Aika ja paikka

ke 16.2.2022 klo 10-11.30 TA21148 aud infotunti kaikille.
Harjoittelun info harjoitteluun menijöille (ei lähihoitajat)
Ohjatut harjoitukset:
5.4.2022 klo 8-12
ja 12.30-16
26.4.2022 klo 8-12
Suuhygienistin tunti 26.4.2022 klo 14.15-15

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Luku 10 Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
-Luku 12 Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
- Luku 13 Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Luku 9 Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Luku12 Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Luku 13, Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito

Opetusmenetelmät

EI LÄHIHOITAJAT ja ne, joilla EI ole hyväksilukua AHOTOINNILLA
Ohjatut harjoitustunnit (0,5 op) + tietotesti ja ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op).
-----
LÄHIHOITAJAT:
Ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op=3 vk) on mahdollista hyväksilukea suoraan täyttämällä sähköinen AHOT –lomake. Lisäksi opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti näyttötesti.
Tunnit on mahdollista AHOTOIDA tekemällä osaamsien arviointilomake ja näyttötesti DevMoodlessa annettuna ajankohtana. Lisäksi vaaditaan 1 vuiden työkokemus perushoitoa tehtävässä työyksikössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu asiakastyössä 4.5 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

LÄHIHOITAJA:

Hylättyä näyttötestiä ei voi uusia.
Hylätty näyttötesti--> opiskelija osallistuu harjoitustunneille
----
EI LÄHIHOITAJA:
Tietotesti ensimmäisillä harjoitustunneilla. Tietotestin voi uusia kerran harjoitustuntien päätteeksi. Tämän jälkeen uusinta erikseen sovittuna aikana. 100% osallistuminen harjoitustunneille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

LÄHIHOITAJAT:
Ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op=3 vk) on mahdollista hyväksilukea suoraan täyttämällä sähköinen AHOT –lomake. Lisäksi opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti näyttötesi ja tehdä osaamisesta arviointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu: 11h
Harjoitustunnit: 9 h
Kliininen seminaari: 2 h
Ohjattu harjoittelu 4,5 op. Harjoittelun viikkotuntimäärä: 38 h 15 min. eli yht. 114h 45 min.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija nimeää asiakkaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija kohtaa ikäihmisen arvokkaasti ja kunnioittavasti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ohjattuna asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tukea asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija selittää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija antaa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalvelujen merkityksestä asiakkaan/potilaan voimavarojen tukemisessa
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan ikäihmisen
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa osittain itsenäisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää asiakkaan/potilaan omia voimavaroja asiakaslähtöisessä hoitotyössä
Opiskelija soveltaa potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
Opiskelija esittelee asiakkaan/potilaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakaslähtöisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Siirry alkuun