Hoitotyön perusteet (5 cr)
Code: SH00CB72-3001
General information
Enrollment
01.08.2022 - 30.09.2022
Timing
01.08.2022 - 23.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Tiina Poranen
- Anna-Leena Luukkonen
- Maarit Leinonen
Groups
-
SHT22SSHT22S
-
SHS22SSHS22S
Objective
Opiskelija:
Omaksuu hoitotyön arvoperustan ja eettiset ohjeet sekä potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön.
Perehtyy sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kuvauksiin ja osaamisen keskeisiin sisältöihin.
Osaa kuvata näyttöön perustuvan toiminnan -käsitteen ja näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessinmukaisesti FinnCC-luokitusta hyödyntäen.
Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa ja raportointityökaluja.
Content
Sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet
Sairaanhoitajan osaamisvaatimuskuvaukset
Näyttöön perustuva toiminta
Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet ja Hoitotyön filosofiset perusteet Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Asiantuntijuustoimintamalli
Asiakaslähtöisyys ja osallisuus
Kollegiaalisuus hoitotyössä
Hoitoprosessi ja hoitotyön prosessi FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL) ja sen hyödyntäminen
Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö. Omatietovaranto
Location and time
6.9.22 Orientaatio
- itsenäinen tehtävä ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
14.9.22 Sairaanhoitajan ammatti ja ammatillinen osaaminen
- itsenäinen tehtävä ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
20.9.22 Hoitotyön arvoperusta ja eettiset ohjeet, lainsäädäntö
- itsenäiset tehtävät ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
29.9.22 Näyttöön perustuva toiminta
- itsenäiset tehtävät ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
3.10.22, 5.10.22 ja 13.10.22 Kirjaaminen
- itsenäinen pienryhmän tutustumis-/opintokäynti ja reflektio
27.10.22 Opintokäyntien esittelyt
3.11.22 Ryhmätentti
Materials
Tenttiin:
- Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. 2022. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. (soveltuvin osin)
- Devmoodlesta löytyvät materiaalit
- Skhole -kurssit: Näyttöön perustuva toiminta ja Hoitotyön kirjaaminen.
Teaching methods
Opintojakso etenee lähiopetuspäivien ja itsenäisen työskentelyn (mm. opiskelu verkossa, itsenäiset tehtävät, tietotestit) vuorotteluna.
Exam schedules
Ryhmätentti 3.11.2022
1. uusinta 8.12.2022, 2. uusinta keväällä 2023. Uusinnat ovat yksilötenttejä.
Content scheduling
6.9.22 Orientaatio
- itsenäinen tehtävä ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
14.9.22 Sairaanhoitajan ammatti ja ammatillinen osaaminen
- itsenäinen tehtävä ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
20.9.22 Hoitotyön arvoperusta ja eettiset ohjeet, lainsäädäntö
- itsenäiset tehtävät ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
29.9.22 Näyttöön perustuva toiminta
- itsenäiset tehtävät ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
3.10.22, 5.10.22 ja 13.10.22 Kirjaaminen
- itsenäinen pienryhmän tutustumis-/opintokäynti ja reflektio
27.10.22 Opintokäyntien esittelyt
3.11.22 Ryhmätentti
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5, joka muodostuu opintojakson arvosanaksi.. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja hyväksyttyä suorittamista (H3 taso) sekä opintojakson ryhmätenttiin (tai muu yhdessä sovittava arviointitapa) osallistumista. Ryhmätentti arvioidaan laadullisesti (SOLO-taksonomia) ja muodostaa opintojakson kokonaisarvosanan. Osallistuminen lähiopetuksen opetuskeskusteluun 80%.
Arviointikriteerit Opetussuunnitelmassa.