Tarinallistaminen (5 cr)
Code: AM00BL26-3004
General information
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 15.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Tourism
Teachers
- Katja-Mari Kärkkäinen
Groups
-
AMM22KAMM22K
-
AMM21KAMM21K
Materials
- Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen palvelukokemuksen punainen lanka. Alma Talent.
- Malmelin, N. & Hakala, J. 2007. Radikaali brändi. Karisto.
- Malmelin, N. & Hakala, J. 2005. Yhdessä. Viestinnän ja markkinoinnin integraatio.
- Pine, B. J. & Gilmore, J. H. 2011. The Experience Economy. Boston: Harvard Business School Press.
- Rauhala, M. & Vikström, T. 2014. Storytelling työkaluna: vaikuta tarinoilla bisneksessä. Talentum Oyj.
- Rope, T. & Mether, J. 2001. Tavoitteena menestysbrandi – onnistu mielikuvamarkkinoinnilla. WSOY.
- Torkki, J. 2014.Tarinan valta: kertomus luolamiehen paluusta. Otava.
Teaching methods
Kurssi muodostuu etä- ja lähiopetuksesta. Kurssilla opiskelija suorittaa annetut harjoitustehtävät, osana kurssia teemme asiakastoimeksiantona tarinallistamisen yrityscaset. Itsenäinen opiskelu, yhteistoiminnallinen opiskelu.
Employer connections
Yritysyhteistyö tarinallistamisen caset yritystoimeksiantoihin.
Exam schedules
Ei tenttiä.
Student workload
Kurssin laajuus: 5 op, josta Itsenäistä työskentelyä noin 119 h, kontaktiopetusta noin 16h.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
- Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja ja tuottaa tehtäväharjoitteet / toimeksiannot opiskelualustalle, täyttäen vaaditut, tehtäväkohtaiset tavoitteet
- opiskelija pitää huolen tehtävien asianmukaisesta ja huolellisesta kirjallisesta rakenteesta
- opiskelija osallistuu opetustilanteisiin
- Opiskelija osaa tunnistaa / eriyttää tarinan elementit
- opiskelija ymmärtää tarinallistamisen tarkoituksen yritystoiminnassa ja osana markkinointia
- opiskelija osaa tuottaa tarinallistettua asiasisältöä analyyttisesti ja jäsennellysti
- opiskelija ymmärtää tarinan merkityksen osanana elämyspalvelua ja osaa suunnitella pitkäjänteistä ja harkittua aineistoa yrityksen sisäisen toiminnan tehosteeksi.
Hylätty:
- opiskelija laimin lyö tehtäväharjoitteet / velvoitteet
- opiskelija ei osallistu opetukseen
- opiskelija ei hahmota tarinan ja tarinallistamisen peruselementtejä
Content scheduling
Kurssi toteutuu ajalla: 08 / 23 - 11 / 23.
Further information
Tavoitteet:
Opiskelija oppii hyödyntämään tarinallistamisen keinoja elämyksen elementteinä, palvelukokemuksen tukimuotona, markkinoinnin tehokkaana työkaluna ja yrityksen sisäisenä sidostekijänä.
Opiskelija oppii suunnittelemaan ja kehittämään yrityksen toimintaa tarinalähtöisen palvelumuotoilun
(story based service design, storification) keinoin.
Opiskelija ymmärtää tarinankerronnan vetovoiman ja roolin markkinoinnissa sekä tehokkaana kilpailukeinona matkailussa. Hän osaa käyttää tarinallista elämys- ja palvelumuotoilua liiketoiminnan edistäjänä ja vaikuttimena muuttuvassa toimintaympäristössä.
Sisältö:
Tavoitteellinen tarinan kerronta. Mitä eroa on tarinan kerronnalla ja tarinallistamisella? Yrityksen ydintarinan ja tarinaelementtien tunnistaminen. Yksittäisten palvelujen tarinat ja tarinallistaminen. Visuaalinen tarinankerronta tarinallistamisen tukena. Tarinallistamisen merkitys yritystoiminnassa, henkilöstön sitouttamisessa ja aitoudessa.
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment methods and criteria
Arviointi hyväksytty / hylätty.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei täytä kurssin annettuja edellytyksiä, jättää osallistumatta tehtäväantoihin tai harjoitustehtävien / toimeksiantojen suoritus on puutteellista.