Skip to main content

Family Nursing (10 cr)

Code: SH00BL46-3008

General information


Enrollment

14.02.2022 - 28.02.2022

Timing

01.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Teachers

  • Sirpa Parviainen
  • Anne Lukkari
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Maarit Leinonen

Groups

  • SH20ST_OKM
    SH20ST_OKM

Objective

The students will be able to support and promote the well-being and health of families with children at different life stages. They will be able to understand how pregnancy, childbirth and puerperium (the period after childbirth) progresses and is monitored in normal cases. The students will be able to assess the health problems and risks associated with children and youth and can plan, implement and evaluate the care of children and adolescents in accordance with the nursing process. The students will be able to support the physical and mental capabilities and inclusion of the mentally and physically handicapped. The students will be able to apply nursing interventions safely, and in a needs-based manner in the care of gynaecological patients.

Content

Family nursing evidence-based knowledge; early interaction, family resources, cooperation with child protection 2 cr
Mother and family nursing during pregnancy, childbirth, and puerperium (the period after childbirth) and obstetrics 1 cr (online studies)
Child and youth growth and development 1 cr
Nursing and paediatrics with new born babies, nursing infants, toddlers, play and school-aged children and adolescents 1 cr
Mental health of children and adolescents 1 cr
Mental and physical disability 2 cr (online studies)
Gynaecological nursing 2 cr

Location and time

Perheen ht opetuskeskustelut toteutuvat pääsääntöisesti lukujärjestyksen mukaisena. Opetusta ei ole 21.3., 5.4. ja 12.4.2022 klo 10-11.30 ja 19.4.2022 klo 8-9.30.

Harjoitukset toteutuvat 2.5.2022 klo 8 -16 koko ryhmälle saman aikaisesti TA2 0L 163 ja 168 luokissa.

SImulaatio toteutuu seuraavasti:
9.5.2022 klo 12.30-16 opiskelijat aakkosjärjestyksen mukaan Meriläinen Roosa - Rättyä Sara ns vanha simulaatiotila
11.5.2022 klo 12.30-16 opiskelijat Saviniemi Jenni - Viitanen Katariina ns vanha simulaatiotila

Materials

Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö
KäypäHoito suositus raskauden keskeyttämisestä

Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö

Arvio,A ym ( 2012 ) Kehitysvammainen potilaana
tai Kaski, P. ( 2012 )Kehitysvammaisuus
devMoodlessa oleva materiaali kehitysvammaisuudesta

Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityön ja lastensuojelu osuuden kirjallisuus:
Helminen, J. (toim.)(2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Saastamoinen, K. (2016). Lapsen suojelu. Viranomaisten ja muiden toimijoiden välisenä yhteistyönä. Käsikirja arjen toimintaan.
Raunio, K. (2011). Olennainen sosiaalityöstä.

Lasten ja nuorten mielenterveys osuuden kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Teaching methods

Perheen hoitotyö 10 op koostuu hoitotyön osuudesta, lääketieteen osuudesta ja sosiaalityön osuudesta. Viitekehys perheen hoitotyön kokonaisuuteen muodostuu instruktioluennoissa devMoodlessa.

Hoitotyön osuudessa opetusmenetelminä ovat mm opetuskeskustelut, harjoitukset ja simulaatio. Lääketieteen osuus on verkko-opintototeutus Skholessa. Kehitysvammaisuus opinnot suoritetaan verkko-opintoina.

Employer connections

Hyväksytty perheen hoitotyö -opintokokonaisuuden lääkelaskukokeen suoritus ( n 1 kk ennen harjoittelun alkamista ) on harjoittelun aloittamisen edeltävyysehto.

Lääkehoito ja farmakologia -opintojakson lääkehoitotentti ja lääkelaskutenttti tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista. Myös nämä lääkehoidon opintojen suoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettu n 1 kk ennen perheen hoitotyön harjoittelua.

Työn opinnollistaminen on mahdollisuus perheen hoitotyön harjoittelun suorittamiseen.

Exam schedules

Perheen ht:n opintojakson lääkelaskut:
1. suoritus 14.2.2022 orientaatiotunnin päätteeksi HUOM! muutos
1. uusinta 23.2.2022 Maarit Leinonen valvoo läla tentin HUOM! muutos
2. uusinta ja tarvittavat uusinnat sote oa:n lääkelaskujen uusintenteissä.

Äitiyshuolto ja nt ht ( 2 op) osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjasta:
luku 1 Naisen terveys, luku 2 Naisen hedelmällisyys pois lukien tahaton lapsettomuus, luku 3 Naisen sairaudet, pois lukien naisten seksuaaliset toimintahäiriöt, luku 4 ei ole tenttialuetta, luku 5 Nainen äitinä pois lukien seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen sekä devMoodle materiaalit ja raskauden keskeytyksen Käypähoitosuositus.

Lasten ja nuorten ht (3op) osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjasta: luku 2 Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina; Luku 3 Lapsen ja nuoren terveyden edistäminen; Luku 4 Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen poikkeamat ; Luku 6 Leikki lapsen kehityksen tukena; Luku 11 Vitaalitoiminnot ja niiden seuranta; Luku 12 Lapsen kivun hoito ; Luku 13 Neste- ja lääkehoito Luku 14 Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä ; Luku 16 Lasten taudit: Kuume, Infektiota sairastavan lapsen hoitotyö, Ummetus, Verenkiertoelimistön sairaudet, Syöpää sairastavan lapsen hoitotyö, Diabeetestä sairastavan lapsen hoitotyö, Allergia ja astma, Lasten kirurgia, Lapsi ja kuolema.
Lisäksi devMoodlen materiaali lasten ja nuorten hoitotyöstä.

*Tentti äitiyshuolto ja nt hoitotyön osuus ja lasten ja nuorten hoitotyön osuudesta 16.5.2022 klo 8-11.30. Tentti on ajastettu konetentti Moodlealustalla. Tentin aikana voi olla haluamassaan paikassa.
Tentti on yksilötentti ja se arvioidaan laadullisella arviointimenetelmällä ( SOLO) T1 -K5.
Uusinnat ovat aina yksilötenttejä KAMK iltatenttinä. 1. uusinta on 8.9.2022 ( ilmoittautuminen päättyy 1.9.2022). 2. uusinta on 27.10.2022 ( ilmoittautuminen päättyy 20.10.). Uusintatentteihin on sähköinen ilmoittautuminen, osoita se Sirpa Parviaiselle.
Huom! Covid-19 pandemia voi muuttaa suoritusten muotoa.

* Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityö ja lasten suojelu 1 op. Suorituksiin sisältyy ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä. Arviointi hyväksytty – hylätty.

* Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op, sis. viisi lähiopetuskertaa, jotka ovat läsnäolovelvollisia; korvaustehtävä poissaolosta.
Opintojakson ennakkotehtävä löytyy moodlesta. Palauta ennakkotehtävä moodlen verkkotestinä muutama päivä ennen ensimmäisiä tunteja.
Opintojaksolla on kirjallinen pienryhmätehtävä.
Lääketieteellinen osuus skholessa.
Arviointi hyväksytty /hylätty.

Skhole tentit 1 op:
Skhole tentit ovat keväällä 2022 avoinna 21.3. klo 18 -6.5.klo 20. Kunkin kokeen voi uusia tuona aikana kaksi kertaa niin, että suoritusten välillä tulee olla 4 tuntia. Läpimenoraja on 70%. Tämän jälkeen suorittaminen alemman ryhmän mukana syksyllä 2022. HUOM! Skhole kokeet avattiin uusintaa varten ad 3.6.2022. Seuraava mahdollisuus suorittaa edm on syksyllä 2022.
Skhole koealueina ovat seuraavat neljä kurssia Skholessa:
-lastentaudit ( sisältää 14 luentoa , 3h15min)
-naistentaudit ( sisältää 9 luentoa, 2h31min)
-raskaus ja synnytys ( sisältää 16 luentoa, 4h1min)
-lasten psykiatria ( sisältää 7luentoa, 1h 39 m )
Skhole/ Lääketieteen erikoisalat integroituvat hoitotyön opintoihin.

* Kehitysvammaisuus 2 op suoritetaan devmoodlessa 1.3-17.5.2022 välisenä aikana. Oppimispäiväkirja palautettava 17.5.2022 mennessä devmoodleen. .

Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovitaan 10 op:een kokonaisuuden arvosanan muodostuminen. Ks myös kohta "Arviointi".

Completion alternatives

AHOTT mahdollisuus tulee keskustella aina kunkin osuuden ( äitityshuolto ja nt ht, lasten ja nuorten ht, lasten ja nuorten mt, kehitysvammaisuus, perhetyö ja lastensuojelu) asiantuntijaopettajan kanssa.

Opintojen opinnollistaminen keskustellaan myös asiantuntijaopettajan kanssa.

Student workload

1op =27 opiskelijan työtuntia

Harjoituksissa ja simulaatiossa on 100% läsnäolovelvoite. Poissaolo korvataan joko oman ryhmän toisen pienryhmän mukana tai seuraavina lukukausina. Huomio mahdolliset ops muutokset, mikäli läsnäolovelvollisia osuuksia jää oman ryhmän mukana suorittamatta.

Content scheduling

Perhehoitotyön lähtökohdat ja keskeiset periaatteet
Äitiyshuolto ja obstetriikka
Naistentautien hoitotyö ja gynekologia
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
Lasten ja nuorten hoitotyö ja pediatria
Lasten ja nuorten mielenterveys
Moniammatillinen perhetyö
Kehitysvammaisuus

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The students are able to compare and analyse how important the principles of family nursing are in promoting the health and wellbeing of children, young people and their families and in treating illness.
They can compare and analyse the impact of pregnancy on the life of women and their families and can apply knowledge of the developments that occur among men and women during pregnancy when administering care.
The students are able to apply knowledge of the most common gynecological diseases when administering care to women at different stages of life.
They are able to apply knowledge of births that occur out of hospital when administering care in a case of sudden childbirth.

Assessment criteria, good (3)

The students are able to use and apply the principles of family nursing in providing health promotion instruction to families in different life situations.
The students are able to select safe, health promoting nursing interventions to treat the most common paediatric and gynaecological diseases, as well as when administering care and nursing cases of complications during pregnancy.
They are able to explain the duties of the nurse and describe the nursing protocol for births that occur out of hospital.
The students are able to explain the key concepts of sexual and reproductive health from a multidisciplinary perspective.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The students are able to define the principles of family nursing and can name the key producers of social and basic healthcare and specialist hospital care for families with children and can explain what forms of social services and benefits are available to families at different life stages.
The students are able to name the different stages of growth and development of children of different ages, and the impacts of pregnancy on women and their families and development tasks.
The students are able to describe the care paths of an ill child, adolescent, a pregnant woman and gynaecological patients as well as being able to name the interventions used.
They are able to describe how to assist births that occur out of hospital.
The students are able to describe the most common paediatric diseases and gynaecological diseases at different stages of life and the most common complications in pregnancy.

Assessment methods and criteria

Tentti, jonka muoto sovitaan opintojakson alussa.
Arvioinnissa hyödynnetään myös laadullisia arviointimenetelmiä (solo taksonomia).
Skole kokeiden hyväksymisraja on 70% oikeita vastauksia.
Hoitotyön harjoitustunneilla ja simulaatioissa 100%:nen läsnäolo, joita ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.

Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien sisältö-osien hyväksyttyä suoritusta.
Kokonaisarvosana on T1-K5.

Assessment criteria, fail (0)

Tyydyttävä tason arviointikrieerit eivät täyty. Opiskelija ei pysty osoittamaan opintojakson sisällön mukaista osaamista. Osaamisessa on potilasturvallisuuden vaarantavia puutteita näyttöön perustuvassa toiminnassa.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja analysoida perhehoitotyön periaatteiden merkitystä lapsen, nuoren ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sairauksien hoidossa.
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida raskauden vaikutusta naisen ja perheen elämään sekä osaa soveltaa hoitotyössä tietoa naisen ja miehen raskauden aikaisista kehitystehtävistä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa tavallisimpien gynekologisten sairauksien hoitotyössä naisen elämänkulun eri vaiheissa.
Opiskelija osaa soveltaa sairaalan ulkopuolisen synnytyksen tietoa äkillisen synnytyksen hoidossa
Opiskelija osaa käyttää seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettäviä keskeisiä käsitteitä monipuolisesti ja monitieteisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä hoitotyössä ja osaa perustella seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa perhehoitotyön periaatteita ohjatessaan perhettä eri elämäntilanteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskelija osaa valita turvallisia ja terveyttä edistäviä hoitotyöntoimintoja yleisempien pediatristen ja gynekologisten sairauksien ja raskauskomplikaatioiden hoidossa ja hoitotyössä.
Opiskelija osaa selittää hoitajan tehtävät ja kuvata synnytyksen hoidon protokollan sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet monitieteisesti.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä perhehoitotyön periaatteet ja osaa nimetä keskeiset yhteistyötahot ja niiden tehtävät, jotka tuottavat lapsiperheille palveluja perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä osaa selittää millaisia sosiaalisia palveluja etuja ja palveluja perheellä on mahdollista saada eri elämän tilanteissa
Opiskelija osaa nimetä eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen vaiheet, raskauden vaikutuksen naisen ja perheen elämään ja kehitystehtäviin.
Opiskelija osaa kuvata sairaan lapsen ja nuoren, raskaana olevan ja naistentautipotilaan hoitopolut ja nimetä käytettävät hoitoimenpiteet
Opiskelija osaa kuvata sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä avustamisen.
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat pediatriset sairaudet, gynekologiset sairaudet naisen elämänkulun eri vaiheissa ja tavallisemmat raskauskomplikaatiot.
Opiskelija osaa kuvata seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja osaa kertoa seksuaaliterveyden edistämisestä hoitotyössä.