Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SLVT012-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.10.2021 - 31.12.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 30.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Ryhmät

  • ALK20S
    ALK20S

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija,
- osaa kuvata erityistukea tarvitsevien liikunnan ja sen kehittämisen keskeiset elementit
- tunnistaa liikunnan merkityksen eri ryhmille sekä osa arvioida liikunnan saavutettavuutta
- tunnistaa eri ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö

- Erityisliikunnan käsitteet ja arvot
- Erityisliikunnan väestöosuudet ja kokonaisuus Suomessa
- Liikunnan merkitys eri ryhmille, mm. kehitysvammaisuus, aistivammaisuus ja mielenterveyskuntoutujat
- Esteettömyys
- Ohjaaminen, eriyttäminen, ennakkoluulojen poistaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus)

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).