Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YA00BR17-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.01.2023 - 31.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Business
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Opettajat
- Maarit Vuorinen
- Ryhmät
-
AYM22SAYM22S
-
SYT22SSYT22S
-
TLY22STLY22S
-
LYL22SVLYL22SV
-
LYL22SLYL22S
-
ALY22SALY22S
-
SJY22SSJY22S
- Opintojakso
- YA00BR17
Tavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Aika ja paikka
Etäopiskeluna.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali ilmoitetaan kurssin oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, verkko-opetus, ryhmätehtävät, yksilötehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tavoitteena saada aito toimeksianto lopputehtävälle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
22.9. online lähiopetus (4 h), 10.11. online lähiopetus (4 h) sekä 8.12. (4 h) sekä nauhoitettuja luentoja kurssin aikana.
Sisällön jaksotus
22.9. online lähiopetus (4 h), 10.11. online lähiopetus (4 h) sekä 8.12. (4 h) sekä nauhoitettuja luentoja kurssin aikana.
KURSSITEHTÄVÄT:
1_a Muotoiluajattelu vs. Palvelumuotoilu - konseptin kuvaus, hyv/hyl ( 4 tuntia)
1_b Asiakkaan tehtävä työ + Experience Economy -koonti (videot) (osa online-luentoa)
2. Vargo_Lusch_Reflektointi, hyv/hyl (3 tuntia)
3. Kirjareferaatti, hyv/hyl (20 tuntia)
4. Itsenäinen lukutehtävä, akateeminen artikkeli: hyv/hyl (8 tuntia)
5. Käytännön palvelumuotoilu -case 1 - 5, ryhmätyö 4-5 opiskelijaa, (70 tuntia)
Online-lähipäivät 12 h + nauhoitetut luennot 8 h
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kts. arviointikriteerit alla
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.