Skip to main content

Ohjelmistotuotanto ja -liiketoiminta (5 cr)

Code: YA00CB85-3001

General information


Enrollment

01.09.2022 - 31.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Master’s Degree in Technology Competence Management

Teachers

  • Eero Huusko
  • OpeX_AMK OpeX_YAMK
  • Tanja Korhonen

Groups

  • TTY22S
    TTY22S
  • TLY22S
    TLY22S
  • LYL22SV
    LYL22SV
  • LYL22S
    LYL22S

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee ohjelmistotuotannon vaiheet ja alan peruskäsitteet. Opiskelijalla on valmiudet ymmärtää ohjelmistotuotantoprosessin eri rooleja ja tietoa ohjelmistotuotannon menetelmistä sekä työkaluista. Opiskelija osaa kuvata ohjelmistoyrityksen tai -tiimin johtamiseen ja toimintaan liittyviä osa-alueita.

Opiskelija ymmärtää ohjelmistoliiketoiminnan erityispiirteet sekä ansainta- ja liiketoimintamallien perusteet. Opiskelija tiedostaa asiakaslähtöisyyden merkityksen ohjelmistotuotteen kehittämisessä.

Content

Opintojakso muodostuu kahdesta pääaiheesta: ohjelmistotuotanto ja ohjelmistoliiketoiminta.

Keskeiset sisältöalueet:
- ohjelmistotuotannon käsitteet ja menetelmät
- ohjelmistotuotannon vaiheet ja työkalut
- ohjelmistotuotannon roolit ja johtamisen erityispiirteet
- ohjelmistoliiketoiminta toimialana
- ohjelmistoyrityksen toiminnan osa-alueet, ansainta- ja liiketoimintamallit
- asiakaslähtöisyys ohjelmistotuotteen kehittämisessä

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee laajasti ohjelmistotuotannon ja -liiketoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija kuvaa syvällisesti ohjelmistotuotantoprosessin eri rooleja ja osoittaa laajaa tietämystä ohelmistotuotannon menetelmistä sekä työkaluista. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ohjelmistoyrityksen tai -tiimin johtamiseen ja toimintaan liittyviä osa-alueita.

Opiskelija tuntee laajasti ohjelmistoliiketoiminnan erityispiirteet sekä ansainta- ja liiketoimintamallien perusteet. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida asiakaslähtöisyyden merkitystä ohjelmistotuotteen kehittämisessä.

Opiskelija osaa syvällisesti analysoida organisaation ohjelmistotuotantoprosessia ja tuottaa monipuolisen suunnitelman ohjelmistotuotannon tai -liiketoiminnan kehittämiseksi hyödyntäen monipuolisesti alan lähdekirjallisuutta (sisältäen kansainvälisiä lähteitä).

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee hyvin ohjelmistotuotannon ja -liiketoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija kuvaa monipuolisesti ohjelmistotuotantoprosessin eri rooleja ja osoittaa hyvää tietämystä ohelmistotuotannon menetelmistä sekä työkaluista. Opiskelija osaa suunnitella ohjelmistoyrityksen tai -tiimin johtamiseen ja toimintaan liittyviä osa-alueita.

Opiskelija tuntee ohjelmistoliiketoiminnan erityispiirteet sekä ansainta- ja liiketoimintamallien perusteet. Opiskelija osaa kuvata asiakaslähtöisyyden merkitystä ohjelmistotuotteen kehittämisessä.

Opiskelija osaa kuvata organisaation ohjelmistotuotantoprosessin ja tuottaa jäsennellyn suunnitelman ohjelmistotuotannon tai -liiketoiminnan kehittämiseksi hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta (sisältäen kansainvälisiä lähteitä).

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee ohjelmistotuotannon ja -liiketoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija tunnistaa ohjelmistotuotantoprosessin eri rooleja ja osoittaa tietämystä ohelmistotuotannon menetelmistä sekä työkaluista. Opiskelija osaa kuvata ohjelmistoyrityksen tai -tiimin johtamiseen ja toimintaan liittyviä osa-alueita.

Opiskelija tunnistaa ohjelmistoliiketoiminnan erityispiirteet sekä ansainta- ja liiketoimintamallien perusteet. Opiskelija osaa tunnistaa asiakaslähtöisyyden merkityksen ohjelmistotuotteen kehittämisessä.

Opiskelija osaa kuvata organisaation ohjelmistotuotantoprosessin osittain ja tuottaa suppean suunnitelman ohjelmistotuotannon tai -liiketoiminnan kehittämiseksi hyödyntäen osittain alan lähdekirjallisuutta.