Siirry suoraan sisältöön

Asiakassuuntainen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX23-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailualan koulutus
  • Liiketalouden koulutusohjelma
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Tero Korhonen
  • Pia Kuittinen

Ryhmät

  • LLT23SM
    LLT23SM
  • LLT23SH
    LLT23SH
  • 29.08.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 05.09.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 12.09.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 19.09.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 26.09.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 03.10.2023 08:15 - 09:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 10.10.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 24.10.2023 13:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 31.10.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 07.11.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 14.11.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 21.11.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 28.11.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 05.12.2023 12:30 - 15:15, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017
  • 12.12.2023 12:30 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3017

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2023 eli syys-joulukuu
Lähiopetus kerran viikossa 2,5 tuntia

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen. 2016 (tai uudempi 2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana KAMK:n kirjastossa painettuna sekä e-kirjana.

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset yritysvierailut lähialueen yrityksiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Uusinta yleisinä uusintapäivinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat markkinoinnin korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava markkinointiosaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kurssitehtävien kokonaispistemäärään (max 50 pistettä), joka kertyy seuraavasti:
Luennot ja harjoitukset tunnilla 25 p. = 2,5 op
Itsenäinen tehtävä Moodlessa 10 p. = 1 op
Tentti 15 p = 1,5 op

Arvosana määräytyy kokonaispistemäärän perusteella:
5 = 43-50 pistettä
4 = 36-42 pistettä
3 = 29-35 pistettä
2 = 21-28 pistettä
1 = vähintään 20 pistettä ja tentti läpi

Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa. Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Hyvä 3 - 4
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Tyydyttävä 1 - 2
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet. Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet. Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.