Skip to main content

Service Marketing and Sales Competence (5 cr)

Code: LT00CE41-3001

General information


Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Tourism
  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
  • BACHELORS DEGREE IN BUSINESS ADMINISTRATION

Teachers

  • Tero Korhonen
  • Pia Kuittinen

Groups

  • LLT22SM
    LLT22SM
  • LLT22SH
    LLT22SH
  • 29.08.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 05.09.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 12.09.2023 09:00 - 12:00, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 19.09.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 26.09.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 10.10.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 24.10.2023 08:15 - 09:15, Vierailijaluento_Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 24.10.2023 09:15 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 31.10.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 07.11.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 14.11.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 21.11.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 28.11.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 05.12.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001
  • 12.12.2023 09:00 - 11:30, Palveluiden markkinointi ja myyntiosaaminen LT00CE41-3001

Objective

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaa, jossa palvelu muodostaa arvonluonnin perustan. Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä kehittämistarpeita. Opiskelija tuntee palvelujen markkinoinnin erityispiirteet ja ymmärtää asiakastyytyväisyyden sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta. Opiskelija myös omaksuu palvelun ja asiakaskokemuksen tärkeyden ja vahvistaa osaamistaan palvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija tuntee palvelumyynnin vaiheet ja myynnin johtamisen kokonaisuuden.

Content

Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelukonseptit ja asiakaskokemus
Palvelujen laatu
Palvelujen markkinointi ja myynti

Location and time

Syyslukukausi 2023 eli syys-joulukuu
Lähiopetus kerran viikossa 2,5 tuntia

Materials

- Grönroos, Christian (2010 tai uudempi). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Saatavilla KAMK:n kirjasto
- Ahvenainen & Gylling & Leino (2016) Viiden tähden asiakaskokemus. Saatavana e-kirjana: KAMK kirjasto > Finna > Kauppakamaritieto > Ammattikirjasto > Myynti, markkinointi ja viestintä. (kirjautuminen KAMK-tunnuksilla).
- Paavola & Uusikylä (2013) Rajatonta rohkeutta: tarinoita palveluliiketoiminnan edelläkävijöistä. Tekes. Saatavillä Moodlessa "Palautettavat ryhmätehtävät" -osiossa.

Teaching methods

Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu

Employer connections

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset yritysvierailut lähialueen yrityksiin.

Exam schedules

Tenttiajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Uusinta yleisinä uusintapäivinä.

International connections

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja/tai luennoitsijat ulkomaisista yrityksistä ja/tai oppilaitoksista

Completion alternatives

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat palvelujen markkinointi ja myyntiosaamisen korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava palvelujen markkinointi ja myyntiosaaminen.

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti aihealueen käsitteitä käytännön työ- ja tehtävätilanteiden ratkaisuissa. Käsitteiden käyttö on perusteltua ja asiantuntevaa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kriittisesti hyödyntää ja vertailla eri teoriataustoja käytännön tilanteissa, ohjata tehtäväkokonaisuuden toteutusta, toimia itseohjautuvasti sekä reflektoida oppimaansa.

Assessment criteria, good (3)

Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teoriataustoja käytännön tilanteissa, perustella tehtäväkokonaisuuden toteutusta ja ratkaisujen valintaa sekä arvioida ratkaisujen onnistuneisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja pääelementtien sisällöt. Kuvaus vielä irrallista ja kokonaisuuden muodostaminen puutteellista.
Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivia keinoja ja kanavia sekä hyödyntää ainakin osittain eri teoriataustoja käytännön tehtävässä.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvosana (1-5) perustuu osasuoritusten kokonaispisteisiin (max 100 p.).
- Osallistuminen lähiopetukseen, palautettavien ryhmätehtävien (3 kpl) tekeminen ja esitykset (pisteet 10+20+20, max 50 p.)
- Itsenäinen tehtävä: Myyntineuvotteluun liittyvä tehtävä (max 30 p.)
- Tentti Moodlessa (max 20 p.)

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saavuttaa 50 % pisteistä, joka antaa arvosanan 1.