Siirry suoraan sisältöön

Matkailun toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BK87-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailun koulutus

Opettaja

  • Katja-Mari Kärkkäinen

Ryhmät

  • AMM23K
    AMM23K
  • AMM24K
    AMM24K
  • 26.01.2024 16:30 - 18:00, Matkailun toimintaympäristöt AM00BK87-3007
  • 23.02.2024 15:00 - 16:45, Matkailun toimintaympäristöt AM00BK87-3007
  • 22.03.2024 15:15 - 17:15, Matkailun toimintaympäristöt AM00BK87-3007
  • 27.04.2024 09:00 - 11:00, Teams opetus AMM24K_Matkailun toimintaympäristöt AM00BK87-3007
  • 24.05.2024 13:15 - 14:45, Matkailun toimintaympäristöt AM00BK87-3007

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja miten matkailu eroaa eri osissa maata vetovoimatekijöiltään. Opiskelija osaa kuvata tutkimusaineistojen avulla, miten ulkomaalaiset matkustavat Suomessa ja missä matkailijat matkustavat maailmalla. Opiskelija osaa määritellä ja rajata matkailun ohjelmapalvelujen toimialan ja osaa kytkeä sen osaksi matkailuklusteria. Opiskelija tunnistaa luontomatkailun (keskeiset kesäaktiviteetit: vaellus, sauvakävely, pyöräily, ratsastus, wildlife, melonta ja kalastus; keskeiset talviaktiviteetit: hiihto, lumikenkäily, talvikalastus), liikuntamatkailun (aktiivinen ja passiivinen), kulttuurimatkailun (kulttuurin tarjoamat voimavarat) ja hyvinvointimatkailun (hyvinvointimatkailu terveysmatkailun kentässä) ohjelmapalvelut.

Opiskelija osaa määritellä ja kuvata millaiset ovat luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä millaiset luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen palvelumuodot ja tuotteet soveltuvat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueelle.

Opiskelija ymmärtää matkailun kannattavana liiketoiminnallisena elinkeinona.

Sisältö

Suomi matkailumaana
Suomen matkailualueet ja niiden tärkeimmät vetovoimatekijät
Kansainvälinen matkailu Suomeen ja Suomesta ulkomaille
Maailma matkailualueena
Tulevaisuuden matkailu
Matkailun ohjelmapalvelujen yrityskentän rakenne
Ohjelmapalvelumarkkinat ja niiden kehitys
Luonto-, liikunta-, kulttuuri-, hyvinvointi-, ja seikkailumatkailun ohjelmapalvelut
Tapahtumamatkailu

Aika ja paikka

Lähiopetus lukujärjestyksessä merkityn mukaisesti. Etäopetus lukujärjestyksen mukaisesti. Ei hybridiopetusta.

Oppimateriaalit

-Vuoristo, K. & Vesterinen, N. 2009. Lumen ja Suven maa: Suomen matkailumaantiede
-Vuoristo, K. 2001. Matkailun maailma: kansainvälisen matkailun maantiede
-Edelheim, J. & Ilola, H. 2017. Matkailututkimuksen avainkäsitteet (ulapland.fi)
-https://www.oecd.org/industry/tourism/
-https://www.unwto.org/
-https://www.businessfinland.fi/492562/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/visit-finland-strategia-2021-2025-suomi.pdf
-https://www.businessfinland.fi/492562/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/visit-finland-strategia-2021-2025-suomi.pdf

Opetusmenetelmät

Opetuskieli: Suomi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 24.5.2024. (viimeinen lähiopetuskerta)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutus annettujen ohjeiden mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 5 op. (yht. 135h, joista noin 11h kontaktiopetusta, itsenäinen opiskelu 124h)

Sisällön jaksotus

Jakso 1. 26.1.-24.5.2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja: Katja-Mari Kärkkäinen (katja-mari.karkkainen@kamk.fi)
Puh: +358 40 4823 993

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti ja kiitettävästi Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa kuvata laaja-alaisesti Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida laaja-alaisesti tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä.
Opiskelija osaa kytkeä matkailun ohjelmapalvelujen toimialan osaksi matkailuklusteria. Hän osaa määritellä millaiset luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen palvelumuodot ja tuotteet soveltuvat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueelle.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa hyvin Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa kuvata Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida hyvin tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä. Opiskelija osaa määritellä ja rajata matkailun ohjelmapalvelujen toimialan. Hän osaa määritellä ja kuvata millaiset ovat luonto-, liikunta, seikkailu-, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen erityispiirteet.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa pintapuolisesti kuvata Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tyydyttävästi tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä. Opiskelija osaa luetella matkailun ohjelmapalvelujen toimialaklusterin osia. Hän osaa luokitella luontomatkailun (keskeiset kesäaktiviteetit: vaellus, sauvakävely, pyöräily, ratsastus, wildlife, melonta ja kalastus; keskeiset talviaktiviteetit: hiihto, lumikenkäily, talvikalastus), liikuntamatkailun (aktiivinen ja passiivinen), seikkailumatkailun (seikkailun eri tasot), kulttuurimatkailun (kulttuurin tarjoamat voimavarat) ja hyvinvointimatkailun (hyvinvointimatkailu terveysmatkailun kentässä) ohjelmapalvelut.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5

Hylätty (0)

Hylätty 0. Opiskelija ei ole selviynyt kurssin vähimmäistavoitteista, kts. kuvaukset alla.
Opiskelija laiminlyö opintosuorituksiaan toistuvasti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5) Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti ja kiitettävästi Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa kuvata laaja-alaisesti Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida laaja-alaisesti tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä.
Opiskelija osaa kytkeä matkailun ohjelmapalvelujen toimialan osaksi matkailuklusteria. Hän osaa määritellä millaiset luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen palvelumuodot ja tuotteet soveltuvat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueelle.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (4-3) Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti ja kiitettävästi Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa kuvata laaja-alaisesti Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida laaja-alaisesti tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä.
Opiskelija osaa kytkeä matkailun ohjelmapalvelujen toimialan osaksi matkailuklusteria. Hän osaa määritellä millaiset luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen palvelumuodot ja tuotteet soveltuvat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueelle.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (2-1) Opiskelija tunnistaa Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa pintapuolisesti kuvata Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tyydyttävästi tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä. Opiskelija osaa luetella matkailun ohjelmapalvelujen toimialaklusterin osia. Hän osaa luokitella luontomatkailun (keskeiset kesäaktiviteetit: vaellus, sauvakävely, pyöräily, ratsastus, wildlife, melonta ja kalastus; keskeiset talviaktiviteetit: hiihto, lumikenkäily, talvikalastus), liikuntamatkailun (aktiivinen ja passiivinen), seikkailumatkailun (seikkailun eri tasot), kulttuurimatkailun (kulttuurin tarjoamat voimavarat) ja hyvinvointimatkailun (hyvinvointimatkailu terveysmatkailun kentässä) ohjelmapalvelut. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.