Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00BM42-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
19.08.2023 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Anna-Kaisa Korpinen
- Liisa Paavola
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
ALK21SALK21S
- 24.11.2023 10:00 - 11:30, Opiskelijaohjaukset asiakasryhmille_Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3005
- 01.12.2023 10:00 - 11:30, Opiskelijaohjaukset asiakasryhmille_Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3005
- 08.12.2023 10:00 - 11:30, Opiskelijaohjaukset asiakasryhmille_Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3005
- 14.02.2024 08:00 - 16:00, Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3005
- 15.02.2024 08:00 - 16:00, Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3005
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toimia liikunnan terveysvaikutusten asiantuntijana. Hän osaa arvioida liikuntakelpoisuutta, laatia yksilölliset liikuntaohjeet eri terveydentiloissa sekä ohjata pitkäaikaissairaiden liikuntaryhmiä. (Liikunta eri terveydentiloissa 3op)
Ensiapu I ja Ensiapu II (2op)
Sisältö
Liikunnan merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa
Liikuntakelpoisuuden arviointi
Liikunta eri terveydentiloissa
Pitkäaikaissairaiden ryhmäliikunta
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Liikunta eri terveysdentiloissa 3op: Lähiopetus+harjoitukset
EA1 lähiopetus
EA 2 lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oma asiakas
Ohjausharjoitukset asiakasryhmille
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
LÄhiopetus n. 20h
Itsenäinen opetus n. 60h
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tiedonlähteitä.
Opiskelija huomioi asiantuntevasti yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Opiskelija toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti ohjaustilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita.
Opiskelija osaa perustella valintojaan teoreettisesti.
Opiskelija huomioi yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti ohjaustilanteissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta ja laatia liikuntaohjeita eri terveydentiloissa.
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron.
Opiskelija käyttää keskeisiä tiedonlähteitä.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjaustilanteen erityishuomioita vaativalle kohderyhmälle.
Opiskelija toimii asianmukaisesti ohjaustilanteissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Liikunta eri terveydentiloissa 3op, 3 arvioitavaa osa-aluetta:
oma asiakas, ohjausharjoitukset ja luennot (hyv-kyl)
ryhmätehtävä (1-5/hyl)
ryhmätentti (1-5/hyl)
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan. Käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tietolähteitä. Osaa suhteuttaa sisältöä laajoihin kokonaisuuksiin. Osaa monipuolisesti arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa teoriatietoon, ja tuo esille kannanottoja, tulkintoja sekä tiedon soveltamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita. Osaa perustella valintojaan teoreettisesti. Osaa tarkastella sisältöjä useasta näkökulmasta. Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja itsearvioinnissa näkyy jnkv. tiedon soveltamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa selittää ja kuvata, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen. Osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta ja laatia liikuntaohjeita eri terveydentiloissa. Tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä. Osaa toteavalla tasolla arvioida osaamistaan/oppimistaan, sisällöllisesti pohdintaa ja perusteluja on havaittavissa.
Esitietovaatimukset
Liikunnan perusteet