Hoitotyön perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00CB72-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 26.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Poranen
- Jaana Kemppainen
Ryhmät
-
SMM23K2SMM23K2
-
SMM23K1SMM23K1
Tavoitteet
Opiskelija:
Omaksuu hoitotyön arvoperustan ja eettiset ohjeet sekä potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön.
Perehtyy sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kuvauksiin ja osaamisen keskeisiin sisältöihin.
Osaa kuvata näyttöön perustuvan toiminnan -käsitteen ja näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessinmukaisesti FinnCC-luokitusta hyödyntäen.
Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa ja raportointityökaluja.
Sisältö
Sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet
Sairaanhoitajan osaamisvaatimuskuvaukset
Näyttöön perustuva toiminta
Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö
Hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet ja Hoitotyön filosofiset perusteet Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Asiantuntijuustoimintamalli
Asiakaslähtöisyys ja osallisuus
Kollegiaalisuus hoitotyössä
Hoitoprosessi ja hoitotyön prosessi FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL) ja sen hyödyntäminen
Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö. Omatietovaranto
Oppimateriaalit
enttiin:
- Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. 2022. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. (soveltuvin osin)
- Devmoodlesta löytyvät materiaalit
- Skhole -kurssit: Etiikka hoitotyössä, Näyttöön perustuva toiminta ja Hoitotyön kirjaaminen.
Opetusmenetelmät
Opintojakso etenee lähiopetuspäivien ja itsenäisen työskentelyn (mm. opiskelu verkossa, itsenäiset tehtävät, tietotestit) vuorotteluna.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- opintokäynti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti 3.3.2023
1. uusinta 20.4.2023 (viimeinen ilmoittautumispäivä 13.4.2023), 2. uusinta 23.5.2023 (viimeinen ilmoittautumispäivä16.5.2023). Uusinnat ovat yksilötenttejä.
Sisällön jaksotus
13.1.2023 Orientaatio
- itsenäinen tehtävä ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
19.1.2023 Sairaanhoitajan ammatti ja ammatillinen osaaminen
- itsenäinen tehtävä ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
26. ja 27.1.2023 Hoitotyön arvoperusta ja eettiset ohjeet, lainsäädäntö
- itsenäiset tehtävät ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
2.2.2023 Näyttöön perustuva toiminta
- itsenäiset tehtävät ennen seuraavaa lähiopetuskertaa
9. ja 16.2.2023 Kirjaaminen
- itsenäinen pienryhmän tutustumis-/opintokäynti ja reflektio
2.3.2023 Opintokäyntien esittelyt
3.3.2023 Ryhmätentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5, joka muodostuu opintojakson arvosanaksi. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja hyväksyttyä suorittamista (H3 taso) sekä opintojakson ryhmätenttiin (tai muu yhdessä sovittava arviointitapa) osallistumista. Ryhmätentti arvioidaan laadullisesti (SOLO-taksonomia) ja muodostaa opintojakson kokonaisarvosanan. Osallistuminen lähiopetukseen 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointikriteerit Opetussuunnitelmassa.