Perheen hoitotyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BL46-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sirpa Parviainen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Maarit Leinonen
- Veera Rinne
Ryhmät
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia ja terveyttä perheiden erilaisissa elämänvaiheissa. Opiskelija ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan. Opiskelija osaa tukea perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja vastasyntyneen hoidossa. Opiskelija osaa arvioida lasten ja nuorten terveysongelmia ja –uhkia ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen ja nuoren hoitoa hoitotyön prosessin mukaisesti. Opiskelija osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta. Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön toimintoja turvallisesti ja tarvelähtöisesti naistentautipotilaan hoidossa.
Sisältö
Perheen hoitotyön näyttöön perustuva tietopohja; varhainen vuorovaikutus, perheen voimavarat, lastensuojeluun liittyvä yhteistyö 2 op
Äidin ja perheen hoitotyö raskauden, synnytyksen aikana ja lapsivuodeaikana ja obstetriikka 1op verkko-opintoina
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys 1op
Vastasyntyneen, imeväisen, leikki-, koulu- ja murrosikäisen hoitotyö ja pediatria 1 op
Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus 2 op verkko-opintoina
Naisen hoitotyö ja gynekologia 2 op
Oppimateriaalit
Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö
KäypäHoito suositus raskauden keskeyttämisestä
Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö
Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityön ja lastensuojelu osuuden kirjallisuus:
Helminen, J. (toim.)(2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Saastamoinen, K. (2016). Lapsen suojelu. Viranomaisten ja muiden toimijoiden välisenä yhteistyönä. Käsikirja arjen toimintaan.
Raunio, K. (2011). Olennainen sosiaalityöstä.
Lasten ja nuorten mielenterveys 1op: oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson devmoodlessa
Kehitysvammaisuus 2 op: oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson devmoodlessa
Opetusmenetelmät
Perheen hoitotyö 10 op koostuu hoitotyön osuudesta, lääketieteen osuudesta ja sosiaalityön osuudesta. Viitekehys perheen hoitotyön kokonaisuuteen muodostuu instruktioluennoissa devMoodlessa.
Hoitotyön osuudessa opetusmenetelminä ovat mm opetuskeskustelut, harjoitukset ja simulaatio. Lääketieteen osuus on verkko-opintototeutus skholessa. Kehitysvammaisuus opinnot suoritetaan verkko-opintoina.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hyväksytty perheen hoitotyö -opintokokonaisuuden lääkelaskukokeen suoritus ( n 1 kk ennen harjoittelun alkamista ) on harjoittelun aloittamisen edeltävyysehto.
Lääkehoito ja farmakologia -opintojakson lääkehoitotentti ja lääkelaskutenttti tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista. Myös nämä lääkehoidon opintojen suoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettu n 1 kk ennen harjoittelua.
Kliinistä harjoittelua voi suorittaa myös työtä opinnollistaen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Perheen ht:n opintojakson lääkelaskut:
1. suoritus 5.9.2023 Lääkelaskujen tarkistus heti tentin jälkeen.
1. uusinta 13.9.2023
2. uusinta ja tarvittavat uusinnat sote oa:n lääkelaskujen uusintenteissä.
*Tentti äitiyshuolto ja nt hoitotyön sekä lasten ja nuorten hoitotyön osuudesta 13.12. paritenttinä koululla
Tenttialueet:
Äitiyshuolto ja nt ht ( 2 op) osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjasta:
luku 1 Naisen terveys,
luku 2 Naisen hedelmällisyys pois lukien tahaton lapsettomuus,
luku 3 Naisen sairaudet, pois lukien naisten seksuaaliset toimintahäiriöt,
luku 4 ei ole tenttialuetta,
luku 5 Nainen äitinä pois lukien seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. devMoodle materiaalit ja raskauden keskeytyksen Käypähoitosuositus ovat tenttimateriaalia.
Lasten ja nuorten ht (3op) osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjaan + moodlen matriaaleihin:
Luku 2 Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina
Luku 6 Leikki lapsen kehityksen tukena
Luku 9 Lapsi ja nuori potilaana, hoitotyön periaatteet ja niiden toteuttaminen
Luku 11 Vitaalitoiminnot ja niiden seuranta;
Luku 12 Lapsen kivun hoito ;
Luku 13 Neste- ja lääkehoito
Luku 14 Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä ;
Luku 16 Lasten taudit: Infektiota sairastavan lapsen hoitotyö,
Luku 18 Kirurgisen lapsen hoitotyö
*Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityö ja lasten suojelu 1 op. Suorituksiin sisältyy ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä. Arviointi hyväksytty – hylätty.
Skhole KOE 1 op:
Skhole-kokeet ovat avoinna 5.9.2023 - 13.12.2023 välisenä aikana. Kunkin kokeen voi uusia tuona aikana neljä kertaa niin, että suoritusten välillä tulee olla 4 tuntia. Läpimenoraja on 70%.
Skhole koealueina ovat seuraavat neljä kurssia Skholessa:
-lastentaudit ( sisältää 14 luentoa , 3h15min) - koekoodi 3N9CG5
-naistentaudit ( sisältää 9 luentoa, 2h31min) - koekoodi 3FVM27
-raskaus ja synnytys ( sisältää 16 luentoa, 4h1min) - koekoodi 5GZ3C2
-lastenpsykiatria ( sisältää 7luentoa, 1h 39 m ) - koekoodi G5AYV7
Kehitysvammaisuus 2 op, oppimispäiväkirja.
Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op, itsenäinen tehtävä (pareittain tai 3 hlön ryhmässä).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT mahdollisuus tulee keskustella aina kunkin osuuden ( äitityshuolto ja nt ht, lasten ja nuorten ht, lasten ja nuorten mt, kehitysvammaisuus, perhetyö ja lastensuojelu) asiantuntijaopettajan kanssa.
Opintojen opinnollistaminen keskustellaan myös asiantuntijaopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op =27 opiskelijan työtuntia.
Harjoituksissa ja simulaatiossa on 100% läsnäolo. Poissaolo korvataan joko oman ryhmän toisen pienryhmän mukana tai seuraavina lukukausina. Huomio mahdolliset ops muutokset, mikäli läsnäolovelvollisia osuuksia jää oman ryhmän mukana suorittamatta.
Sisällön jaksotus
29.8.2023 klo 10-11.30 KURSSI-INFO ja käytännöt
Moodlessa on "Perhehoitotyön lähtökohdat ja keskeiset periaatteet" PP diasarja orientaatioperustaksi perheen hoitotyölle. Tutustu / perehdy tähän materiaaliin opintojen aloituskerran jälkeen ennen seuraavaa opetuskeskustelua.
5.9. klo10-11.30 Pth:n 1. lääkelaskut ja tarkistus, Äitiyshuolto ja naistentautien hoitotyö
6.9. klo 10-11.30 Äitiyshuolto ja naistentautien hoitotyö
13.9. klo10-11.30 Äitiyshuolto ja naistentautien hoitotyö; pth:n lääkelaskut 1. uusinta
19.9. klo12.30-14 Äitiyshuolto ja naistentautien hoitotyö
20.9. klo12.30-14 Äitiyshuolto ja naistentautien hoitotyö
20.9. klo14.15-15.45 Lasten ja nuorten hoitotyö
27.9. klo12.30-15.45 Lasten ja nuorten hoitotyö
4.10. klo12.30-14 Lasten ja nuorten hoitotyö DM-HOITAJAN ALUSTUS paikan päällä
10.10. klo14.15-15.45 Lasten ja nuorten hoitotyö
24.10. klo 8-9.30 HARJOITTELUINFO
1.11. klo10-11.30 Lasten ja nuorten hoitotyö ADHD-LIITON edustaja Teamsin kautta
14.11. klo10-11.30 Lasten ja nuorten hoitotyö
21.11. klo10-11.30 harjoitteluinfo
Harjoitustunnit/osaamisen näyttö:
29.11. klo 8-15.45 RYHMÄ1 (lanu/äina)
4.12. klo 8-15.45 RYHMÄ 2 (lanu/äina)
Osaamisen näyttö 5.12: PERUTTU
.
Perheen hoitotyön tentti:
13.12. klo 9.30-11.30 koululla luokissa 146 ja 147
Tentin 2. uusinta 15.2.2024, ilmoittautuminen 8.2. mennessä.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Moniammatillinen sosiaalityö
11.10. klo10-11.30
------------------------------------------------------------------------------------------------
Lasten ja nuorten mielenterveystyö 1 op lähiopetuspäivät ja eteneminen niissä:
29.8.23 INFO
5.9.23 2h Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen. Lasten ja nuorten mielenterveyden ja päihde/riippuvuus häiriöitä. Palvelujärjestelmää. Lakeja.
6.9.23 2h Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet. Lapsen ja nuoren psyyken kehitys.
24.10.23 2h Auttamismenetelmiä.
Skhole: Lastenpsykiatria
Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op osuudessa hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan läsnäolo tunneilla, korvaustehtävät poissaoloista. Pienryhmätehtävä arvioidaan Hyväksytty (H3)-Täydennettävä-Hylätty.
Kehitysvammaisuus 2 op itsenäinen verkko-opiskelu; 30.8.23 2h Kehitysvammaisuus-verkko-opintojen aloitus. Oppimispäiväkirjan palautus 15.11.2023 mennessä. Arvioidaan Hyväksytty (H3)-Täydennettävä-Hylätty.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajat:
Äitiyshuolto ja naistentautietn hoitotyö, Sirpa Parviainen
Lasten ja nuorten hoitotyö, Anna-Kaisa Korpinen,
Lasten ja nuorten mielenterveys, kehitysvammaisuus, Maarit Leinonen
Moniammatillinen sosiaalityö, Veera Rinne
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida perhehoitotyön periaatteiden merkitystä lapsen, nuoren ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sairauksien hoidossa.
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida raskauden vaikutusta naisen ja perheen elämään sekä osaa soveltaa hoitotyössä tietoa naisen ja miehen raskauden aikaisista kehitystehtävistä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa tavallisimpien gynekologisten sairauksien hoitotyössä naisen elämänkulun eri vaiheissa.
Opiskelija osaa soveltaa sairaalan ulkopuolisen synnytyksen tietoa äkillisen synnytyksen hoidossa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa perhehoitotyön periaatteita ohjatessaan perhettä eri elämäntilanteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskelija osaa valita turvallisia ja terveyttä edistäviä hoitotyöntoimintoja yleisempien pediatristen ja gynekologisten sairauksien ja raskauskomplikaatioiden hoidossa ja hoitotyössä.
Opiskelija osaa selittää hoitajan tehtävät ja kuvata synnytyksen hoidon protokollan sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä perhehoitotyön periaatteet ja osaa nimetä keskeiset yhteistyötahot ja niiden tehtävät, jotka tuottavat lapsiperheille palveluja perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä osaa selittää millaisia sosiaalisia palveluja etuja ja palveluja perheellä on mahdollista saada eri elämän tilanteissa
Opiskelija osaa nimetä eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen vaiheet, raskauden vaikutuksen naisen ja perheen elämään ja kehitystehtäviin.
Opiskelija osaa kuvata sairaan lapsen ja nuoren, raskaana olevan ja naistentautipotilaan hoitopolut ja nimetä käytettävät hoitoimenpiteet
Opiskelija osaa kuvata sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä avustamisen.
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat pediatriset sairaudet, gynekologiset sairaudet naisen elämänkulun eri vaiheissa ja tavallisemmat raskauskomplikaatiot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, sovitut ennakkotehtävät, ryhmätehtävät ja tehtävät.
Arvioinnissa hyödynnetään myös laadullisia arviointimenetelmiä (solo taksonomia).
Skole kokeiden hyväksymisraja on 70% oikeita vastauksia.
Hoitotyön harjoitustunneilla ja simulaatioissa 100%:nen läsnäolo, joita ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.
Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien sisältö-osien hyväksyttyä suoritusta.
Kokonaisarvosana on T1-K5.
Hylätty (0)
Tyydyttävä tason arviointikrieerit eivät täyty. Opiskelija ei pysty osoittamaan opintojakson sisällön mukaista osaamista. Osaamisessa on potilasturvallisuuden vaarantavia puutteita näyttöön perustuvassa toiminnassa.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida perhehoitotyön periaatteiden merkitystä lapsen, nuoren ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sairauksien hoidossa.
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida raskauden vaikutusta naisen ja perheen elämään sekä osaa soveltaa hoitotyössä tietoa naisen ja miehen raskauden aikaisista kehitystehtävistä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa tavallisimpien gynekologisten sairauksien hoitotyössä naisen elämänkulun eri vaiheissa.
Opiskelija osaa soveltaa sairaalan ulkopuolisen synnytyksen tietoa äkillisen synnytyksen hoidossa
Opiskelija osaa käyttää seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettäviä keskeisiä käsitteitä monipuolisesti ja monitieteisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä hoitotyössä ja osaa perustella seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa perhehoitotyön periaatteita ohjatessaan perhettä eri elämäntilanteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskelija osaa valita turvallisia ja terveyttä edistäviä hoitotyöntoimintoja yleisempien pediatristen ja gynekologisten sairauksien ja raskauskomplikaatioiden hoidossa ja hoitotyössä.
Opiskelija osaa selittää hoitajan tehtävät ja kuvata synnytyksen hoidon protokollan sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet monitieteisesti.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä perhehoitotyön periaatteet ja osaa nimetä keskeiset yhteistyötahot ja niiden tehtävät, jotka tuottavat lapsiperheille palveluja perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä osaa selittää millaisia sosiaalisia palveluja etuja ja palveluja perheellä on mahdollista saada eri elämän tilanteissa
Opiskelija osaa nimetä eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen vaiheet, raskauden vaikutuksen naisen ja perheen elämään ja kehitystehtäviin.
Opiskelija osaa kuvata sairaan lapsen ja nuoren, raskaana olevan ja naistentautipotilaan hoitopolut ja nimetä käytettävät hoitoimenpiteet
Opiskelija osaa kuvata sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä avustamisen.
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat pediatriset sairaudet, gynekologiset sairaudet naisen elämänkulun eri vaiheissa ja tavallisemmat raskauskomplikaatiot.
Opiskelija osaa kuvata seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja osaa kertoa seksuaaliterveyden edistämisestä hoitotyössä.