Resource-based mental health and substance abuse care (5 cr)
Code: SH00BL47-3009
General information
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Groups
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Objective
The students will be able to engage in dialogue with a people of working age in crisis, with people suffering from mental health problems and addiction, and are able to support them in a needs-based, resource-oriented and inclusive manner, in the planning, implementation and evaluation of care in cooperation with those involved in treatment. The students will be able to utilize electronic health services.
Content
Basics of mental health and substance abuse:
Positive mental health and mental health promotion
Transactional analytical interaction theory (abstract in English)
Legislation
Mental health and substance abuse services (public, private, third sector, electronic services)
Supporting people in crisis:
Crisis work
Mental and physical human resource-based nursing of people with mental health problems and / or addiction(s) (part of the material is in English):
Nursing depression
Nursing self-destructive people
Nursing people with eating disorders
Nursing people with addiction problems
Nursing people suffering from psychotic symptoms and psychosis
Mental health and substance abuse support methods (part of the material is in English):
Dialogue
Nutrition, exercise, culture, nature
Motivational discussion
Care relationship work
Mini-intervention
Electronic methods supporting self-care
Medication
Patient safety competence in mental health and substance abuse:
Promoting patient safety
Encountering aggressive people and behavioural models for different situations
Psychiatry and substance abuse medicine:
Addiction
Mental illnesses
Location and time
Syksy 2023. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus devmoodle, Syksy23, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö avain MtSyksy
Materials
Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. (Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101),
DevMoodlen materiaalit
Alkoholismin käypä hoito -suositus
Teaching methods
Lähiopetus (luokka) ja verkko-opetus.
Harjoitustunnit (sis. mt-lakitunnit) ja simulaatio-opetus
Employer connections
Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Exam schedules
Yhteistoiminnallinen tentti 8.11.2023
1. uusinta 5.12. 2023, 2. uusinta 11.1. 2024. Tämän jälkeen suoritukset seuraavan ryhmän mukana.
Tenttialue: Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus, Skhole-materiaali.
Skholessa:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
International connections
Itsenäisen tehtävän (transaktioanalyysi) englannin kielinen tiivistelmä. Ohjeistus kielten opetustunneilla.
Completion alternatives
Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.
Opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo, voi opiskella itsenäisesti.
Korvaustehtävät mahdollisista p-tuntipoissaoloista ja harjoitustuntipoissaoloista.
Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Student workload
5 opintopisteen opintojakso, 1 op = 27 h
Content scheduling
Eteneminen SMM22K
Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Opetus syksyllä 2023
Lähiopetus + verkko-opinnot DevMoodlessa.
P = pakollinen läsnäolo. Korvaustehtävät mahdollisista harjoitustuntipoissaoloista. Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
29.8.23 2h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit. P
6.9.23 2h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lait. Lääkelaskut 1. uusinta. Maarit
12.9.23 2h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit Teoria. Maarit. P
13.9.23 2h Koko ryhmä Kriisityö Simulaatio Maarit ja Teija P
19.9.23 2h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit.
20.9.23 2h Koko ryhmä. Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa. Teija. P.
27.9.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teoria Teija P
3.10.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö Simulaatio Koko ryhmä. Teija ja Maarit P
4.10.23 2h. Koko ryhmä. Psykoottisen ihmisen kohtaaminen. Teija.
10.10.23 2h Koko ryhmä. Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Harjoitustunnit. Huomioi ennakkotehtävä DevMoodlesta. Teija. P
10.10.23 2h Koko ryhmä. Psykoedukaatio. Harjoitustunnit. Maarit. P
16.10.-22.10. Itsenäisen opiskelun viikko.
23.10. Itsenäisen transaktioanalyysitehtävän palauttaminen viimeistään.
25.10.23 2h Koko ryhmä. Mindfulness, tietoisuustaidot. Harjoitustunnit. Teija. P
25.10.23 2h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito teoria. Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Harjoitustunnit. Maarit. P
31.10.23 2h koko ryhmä Lääkehoito Teoria Maarit. P
8.11.23 3h Yhteistoiminnallinen tentti. 2 hlön ryhmissä vastaukset. Teija
Muutokset mahdollisia.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
In accordance with competence attainment targets, the students are able to:
• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients and apply this knowledge when describing the client/patient care process.
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply versatile and critical evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and can analyse the connection between crisis and mental health
• describe the medical treatment of psychiatric diseases and substance abuse problems critically and from a variety of perspectives.
Assessment criteria, good (3)
In accordance with competence attainment targets, the students are able to:
• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and how crisis is connected to mental health
• describe the medical treatment of mental illness and substance abuse problems.
Assessment criteria, satisfactory (1)
In accordance with competence attainment targets, the students are able to:
• describe the key concepts used in mental health and substance abuse work
• recount the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• recount the process of customer referral to treatment and identify evidence-based knowledge used in patient care and to support self-care
• describe how a crisis progresses
• recount the medical treatment of the most common mental illnesses and substance abuse problems.
Assessment methods and criteria
Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.