Terveyden edistämisen osaaminen (11 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY90-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
11 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
55 % Lähiopetus, 45 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Pyykkönen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Teija Vainikka
- Maarit Leinonen
- Liisa Paavola
Ryhmät
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen teoreettista ja säädösperustaa sekä erilaisia terveyden edistämisen työmenetelmiä suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan yksilöön ja yhteisöön suunnattuja terveyden edistämiseen tähtääviä toimia. Opiskelija osaa hyödyntää uutta teknologiaa ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti.
Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Opiskelija tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä opetus- ja ohjausmateriaaleja.
Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa hoitotyössä sekä erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
Opiskelija kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilö-, ryhmä ja yhteisötasoilla hyödyntäen moniasiantuntija- ja moniammatillista verkostoa.
Opiskelija tietää kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja osaa hyödyntää sitä suunnitellessaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita.
Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Opiskelija ymmärtää päihteettömyyden merkityksen yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Seksuaaliterveys 2op.
Tavoitteet koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.
Ravitsemus 2op.
Opiskelija ymmärtää ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveyttä edistävän ruokavalion periaatteet ja käytännön toteutuksen.
Terveysliikunta 2op.
Opiskelija ymmärtää liikunnan merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveysliikunnan periaatteet ja hallitsee liikuntaneuvonnan työprosessin.
Rokotusosaaminen 2op.
Opiskelija tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista. Opiskelija oppii ohjaamaan ja tukemaan asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.
Opiskelija oppii, mitä asioita tulee huomioida ennen rokottamista, rokottaessa ja rokottamisen jälkeen. Opiskelija saa valmiuksia laadukkaaseen rokottamiseen.
Arviointikriteerit. Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.
Sisältö
Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Erilaiset oppimisnäkemykset ja niiden merkitys sekä eettiset näkökohdat ohjaus- ja opetusprosessissa
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
Ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
Ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa (digitaaliset ratkaisut) hyödyntäen.
Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Erilaiset päihteet ja niiden vaikutukset yksilön terveyteen ja hyvinvointiin.
Seksuaaliterveys 2op.
Sisältö koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.
Ravitsemus 2op.
Ravintoaineiden tehtävät elimistössä
Suositusten mukainen terveyttä edistävä ruokavalio ja sen koostaminen
Elintarviketuntemus
Ravitsemukselliset tarpeet eri ikäryhmissä
Yleisimpien erityisruokavalioiden toteuttaminen
Terveysliikunta 2op.
Liikunta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Terveysliikunta eri elämänvaiheissa ja terveydentiloissa
Rokotusosaaminen 2op.
Rokottamisen tietoperusta 1op
Rokotustaidot 1op
Aika ja paikka
OSA I ;Kevät 2023
Info 20.1.2023 klo 800-930 Teams
Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2op) / opettajana Sari Pyykkönen
Päihteet ja päihteettömyys -verkkokurssi 1op/ opettajana Maarit Leinonen
(opintojakson ohjeistus moodlessa https://devmoodle.kamit.fi/course/view.php?id=5371 avain: Terveys23 ; Päihteet ja päihteettömyys -osiossa. Itse verkkokurssi suoritetaan Edukamun kurssisivustolla: https://edukamu.fi/paihteet-ja-paihteettomyys Salasana paihteet23
Ensimmäisellä kerralla kurssille mennessäsi sinun tulee rekisteröityä. Suoritus 15.4.2023 mennessä.)
Seksuaaliterveys (2op) / opettajana Anna-Kaisa Korpinen
Ravitsemus (2op) / opettajana Teija vainikka
Rokotusosaaminen 2op / verkko-opintoina. Opettajana Sari Pyykkönen
Ylläolevat opintojaksot toteutuvat osin lähiopetuksena ja osin verkko-opintoina.
Opintojaksojen läsnäolo sovitaan jokaisen opintojakson tunneilla.
Terveyden edistämisen 12 opintopisteen kokonaissuoritus edellyttää eri opintojaksoihin liittyvien yksilö- ja ryhmätehtävien / tentin suorittamista hyväksytysti.
Opintojaksot arvioidaan hyväksytty-hylätty tai numeroarvioinnilla. Arvioinneista sovitaan kunkin opintojakson alussa.
OSA II: Syksy 2023
Terveysliikunta (2op) / opettajana Liisa Paavola
Ohjeistus verkko-opintoihin annetaan lähempänä opintojakson alkamista.
Oppimateriaalit
Devmoodlessa ja opettajien erikseen osoittamat materiaalit
Opetusmenetelmät
Lähiopinnot,verkko-opinnot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, opetuskeskustelut, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet sovitaan erikseen opintojaksojen alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h/ opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
OSA I: Kevät 2023
Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2op) / opettajana Sari Pyykkönen
Päihteet ja päihteettömyys -verkkokurssi 1op/ opettajana Maarit Leinonen
(opintojakson ohjeistus moodlessa https://devmoodle.kamit.fi/course/view.php?id=5371 avain: Terveys23 ; Päihteet ja päihteettömyys -osiossa. Itse verkkokurssi suoritetaan Edukamun kurssisivustolla: https://edukamu.fi/paihteet-ja-paihteettomyys Salasana paihteet23
Ensimmäisellä kerralla kurssille mennessäsi sinun tulee rekisteröityä.)
Seksuaaliterveys (2op) / opettajana Anna-Kaisa Korpinen
Ravitsemus (2op) / opettajana Merja Leskinen
Terveysliikunta (2op) / opettajana Merja Leskinen
Ylläolevat opintojaksot toteutuvat osin lähiopetuksena ja osin verkko-opintoina.
Opintojaksojen läsnäolo sovitaan jokaisen opintojakson tunneilla.
Terveydenedistämisen 11 opintopisteen kokonaissuoritus edellyttää eri opintojaksoihin liittyvien yksilö- ja ryhmätehtävien / tentin suorittamista hyväksytysti.
Opintojaksot arvioidaan hyväksytty-hylätty tai numeroarvioinnilla. Arvioinneista sovitaan kunkin opintojakson alussa.
OSA II: syksy 2023
Rokotusosaaminen 2op / verkko-opintoina. Opettajana Sari Pyykkönen
Tehtävät ja ohjaus molempiin verkko-opintoihin annetaan lähempänä opintojakson alkamista.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti am-mattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot
Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toiminta-ympäristössä
osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti am-mattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/ yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Hylätty:
Tiedot:
ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä am-mattialansa käsitteitä
ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja
Taidot:
ei toimi tarkoituksenmukaisesti
ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toiminta-ympäristöissä
ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon
ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon
ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Väestön terveys ja hyvinvointi 1op.
Hyväksytty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee hahmottamaan erilaisten valtakunnallisten terveysohjelmien ja strategioiden merkityksen kuntatason terveydenedistämistyössä. Esseekirjoitelman ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.
Hylätty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija tarkastelee keskeisiä asioita: terveyden edistämistä, terveyttä edistäviä strategioita sekä ohjelmia pinnallisesti. Kuvailu on yksinomaan referointia ja reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle. Esseekirjoitelman ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.
Rokotusosaaminen 2op
Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinneista sovitaan erikseen opintojaksojen alkaessa.
Hylätty (0)
Tiedot:
ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä am-mattialansa käsitteitä
ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja
Taidot:
ei toimi tarkoituksenmukaisesti
ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toiminta-ympäristöissä
ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti am-mattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot
Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toiminta-ympäristössä
osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti am-mattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/ yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti