Family Nursing (10 cr)
Code: SH00BL46-3010
General information
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
90 % Contact teaching, 10 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Sirpa Parviainen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Maarit Leinonen
- Veera Rinne
Groups
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
- 30.11.2023 12:30 - 14:00, TEAMS_Harj_Info_Perheen hoitotyö SH00BL46-3010
Objective
The students will be able to support and promote the well-being and health of families with children at different life stages. They will be able to understand how pregnancy, childbirth and puerperium (the period after childbirth) progresses and is monitored in normal cases. The students will be able to assess the health problems and risks associated with children and youth and can plan, implement and evaluate the care of children and adolescents in accordance with the nursing process. The students will be able to support the physical and mental capabilities and inclusion of the mentally and physically handicapped. The students will be able to apply nursing interventions safely, and in a needs-based manner in the care of gynaecological patients.
Content
Family nursing evidence-based knowledge; early interaction, family resources, cooperation with child protection 2 cr
Mother and family nursing during pregnancy, childbirth, and puerperium (the period after childbirth) and obstetrics 1 cr (online studies)
Child and youth growth and development 1 cr
Nursing and paediatrics with new born babies, nursing infants, toddlers, play and school-aged children and adolescents 1 cr
Mental health of children and adolescents 1 cr
Mental and physical disability 2 cr (online studies)
Gynaecological nursing 2 cr
Materials
Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö
KäypäHoito suositus raskauden keskeyttämisestä
Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö
Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityön ja lastensuojelu osuuden kirjallisuus:
Helminen, J. (toim.)(2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Saastamoinen, K. (2016). Lapsen suojelu. Viranomaisten ja muiden toimijoiden välisenä yhteistyönä. Käsikirja arjen toimintaan.
Raunio, K. (2011). Olennainen sosiaalityöstä.
Lasten ja nuorten mielenterveys osuuden oppimateriaali ilmoitetaan devmoodlessa.
Kehitysvammaisuus osuuden oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan devmoodlessa.
Teaching methods
Opintokokonaisuus , perheenhoitotyö , on 10 op:een laajuinen. Se koostuu osasuorituksista, joissa käytetään vaihtelevia opetusmenetelmiä. Kuvaus osasuoritusten opetusmenetelmistä ja suorittamisesta on kohdassa "Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet".
Opintoja koordinoi Sirpa Parviainen.
Employer connections
Hyväksytty perheen hoitotyö -opintokokonaisuuden lääkelaskukokeen suoritus ( n 1 kk ennen harjoittelun alkamista ) on harjoittelun aloittamisen edeltävyysehto.
Lääkehoito ja farmakologia -opintojakson lääkehoitotentti ja lääkelaskutenttti tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista. Myös nämä lääkehoidon opintojen suoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettu n 1 kk ennen harjoittelua.
Kliinistä harjoittelua voi suorittaa myös työtä opinnollistaen. Työnopinnollistaminen perheht harjoitteluksi vastuuopettaja Sirpa Parviainen.
Exam schedules
*Perheen ht:n opintojakson lääkelaskut:
1. suoritus 1.9.2023 Kuusamon lukiolla Virpi Perttula valvoo tentin.
1. uusinta 15.9.2023 Kuusamossa ennen perheht:n harjoituksia
2. uusinta ja tarvittavat uusinnat sote oa:n lääkelaskujen uusintenteissä
*Äitiyshuolto ja nt hoitotyön sekä lasten ja nuorten hoitotyön osuus suoritetaan 13.10.2023. Suoritus on suullinen tentti kolmen hengen pienryhmissä. Opiskelijat valitsevat itse pienryhmät ja ne ilmoitetaan viikon 38 aikana Sirpa Parviaiselle. Mikäli opiskelija päättyy yksilötenttiin, voi sen suorittaa uusinnoissa. Uusinnoissa tentti on joko moodletentti tai kirjoitettu tentti. 1. uusinta 7.11.2023 ja 2. uusinta 30.11.2023. Uusinnat ovat KAMK yleisinä tenttiaikoina, Kuusamossa tentit alkavat sinne sovittuina aikoina.
Suoritettava materiaali kolmen hengen pienryhmätentissä:
Äitiyshuolto ja nt ht ( 2 op)
luku 1 Naisen terveys,
luku 2 Naisen hedelmällisyys pois lukien tahaton lapsettomuus,
luku 3 Naisen sairaudet, pois lukien naisten seksuaaliset toimintahäiriöt,
luku 4 jää pois,
luku 5 Nainen äitinä pois lukien seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. sekä devMoodle -PP diat ja raskauden keskeytyksen Käypähoitosuositus.
JA
Lasten ja nuorten ht (3op)
Luku 2 Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina;
Luku 6 Leikki lapsen kehityksen tukena;
Luku 9 Lapsi ja nuori potilaana, hoitotyön periaatteet ja niiden toteuttaminen;
Luku 11 Vitaalitoiminnot ja niiden seuranta;
Luku 14 Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä ;
Luku 16 Lastentaudit: Kuume, Infektiota sairastavan lapsen hoitotyö,
Diabetestä sairastavan lapsen hoitotyö,
Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityö ja lasten suojelu 1 op.
Suorituksiin sisältyy ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä. Arviointi hyväksytty – hylätty.
Skhole kokeet muodostavat lääketieteen tietoperustan 1 op:
lastentaudit ( sisältää 14 luentoa , 3h15min) koe LastentauditKUU koodi 2SK6NF
naistentaudit ( sisältää 9 luentoa, 2h31min) koe NaistentauditKUU koodi DGRNV2 Huom!! uusi koodi
raskaus ja synnytys ( sisältää 16 luentoa, 4h1min) koe Raskaus ja synnytysKUU koodi DWKZ2N
lastenpsykiatria ( sisältää 7luentoa, 1h 39 m ) koe LastenpsykiatriaKUU koodi W9KFGX
Kaikki Skhole kokeet ovat avoinna 21.8.23 - 30.9.23 välisen ajan.
Kehitysvammaisuus 2 op
Oppimispäiväkirja.
Arviointi Hyväksytty- Täydennettävä- Hylätty
Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op
Tehtävä (pareittain (tai 3 hlön ryhmässä)).
Arviointi Hyväksytty- Täydennettävä- Hylätty
Completion alternatives
AHOT mahdollisuus tulee keskustella aina kunkin osuuden ( äitityshuolto ja nt ht, lasten ja nuorten ht, lasten ja nuorten mt, kehitysvammaisuus, perhetyö ja lastensuojelu) asiantuntijaopettajan kanssa.
Opintojen opinnollistaminen keskustellaan myös asiantuntijaopettajan kanssa.
Student workload
1op =27 opiskelijan työtuntia.
Harjoituksissa ja simulaatiossa on 100% läsnäolo. Poissaolo korvataan joko oman ryhmän toisen pienryhmän mukana tai seuraavina lukukausina.
Mikäli läsnäolovelvollisia osuuksia jää oman ryhmän mukana suorittamatta, huomio mahdolliset ops muutokset poissaolojen korvaamisessa.
Content scheduling
Eteneminen:
Äityshuolto ja naistentautien hoitotyö 2 op sekä lasten ja nuorten hoitotyö 3 op
31.8.23 klo 10-11.30 Orientaatio opintojaksolle, osasuoritukset ja niiden suorittaminen teams
8.9.23 klo 8 -11.30 Äitiyshuollon, nt ht:n sekä lasten ja nuorten ht:n lähtökohdat ja instruktio harjoituksiin teams
14.9.23 klo 10 - 16 ja 15.9.23 klo 8 -16 Harjoitukset Kuusamo lukio KAO:n hoitotyön luokka
12.10.23 klo 8-11.30 Lapsi sairastaa diabetestä - teams opetuskeskustelu KAKS lasten- ja nuorten osasto ja pkl, sh Marja Tolonen ja Päihteitä käyttävien raskaana olevien ja vauvaperheiden palvelukokonaisuuden kehittämishanke Pohjois-Suomessa ( PÄKÄ hanke) teams opetuskeskustelu, hanketyöntekijät Kaisa Haapakorva, Kaisa Mäntykorva ja Eliisa Korhonen
13.10.23 klo12.30 -16 Pienryhmä dialogi - tentti perheen ht/lasten ja nuorten ht sekä äitiyshuolto ja naistentautien ht.
2.11.23 Moniammatillinen perhehoitotyö -simulaatio KAMK:lla
Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityö ja lasten suojelu 1op
22.9.23 teams klo 12.30 - 15.45
26.10.23 teams klo 14.15 - 15.45
Lasten ja nuorten mielenterveystyö 1 op
31.8.23 INFO teams
28.9.23 teams 4 h; 1 h kehitysvammaisuus + 3 h Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen. Lasten ja nuorten mielenterveyden ja päihde/riippuvuus häiriöitä. Palvelujärjestelmää.
27.10.23 teams 4 h; Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet. Lapsen ja nuoren psyyken kehitys. Auttamismenetelmiä.
Kehitysvammaisuus 2 op verkko-opinnot; ohjeistus infokerralla 31.8.23.
Further information
Äitiys ja naistentautien hoitotyö opettaja Sirpa Parviainen
Lasten ja nuorten hoitotyö opettaja Anna-Kaisa Korpinen
Lasten ja nuorten mielenterveystyö sekä kehitysvammaisuus opettaja Maarit Leinonen
Moniammatillinen sosiaalityö opettaja Veera Rinne
devMoodlessa opintojakso nimellä Perheen hoitotyö syksy 2023 avain PERHE23S
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The students are able to compare and analyse how important the principles of family nursing are in promoting the health and wellbeing of children, young people and their families and in treating illness.
They can compare and analyse the impact of pregnancy on the life of women and their families and can apply knowledge of the developments that occur among men and women during pregnancy when administering care.
The students are able to apply knowledge of the most common gynecological diseases when administering care to women at different stages of life.
They are able to apply knowledge of births that occur out of hospital when administering care in a case of sudden childbirth.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to use and apply the principles of family nursing in providing health promotion instruction to families in different life situations.
The students are able to select safe, health promoting nursing interventions to treat the most common paediatric and gynaecological diseases, as well as when administering care and nursing cases of complications during pregnancy.
They are able to explain the duties of the nurse and describe the nursing protocol for births that occur out of hospital.
The students are able to explain the key concepts of sexual and reproductive health from a multidisciplinary perspective.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to define the principles of family nursing and can name the key producers of social and basic healthcare and specialist hospital care for families with children and can explain what forms of social services and benefits are available to families at different life stages.
The students are able to name the different stages of growth and development of children of different ages, and the impacts of pregnancy on women and their families and development tasks.
The students are able to describe the care paths of an ill child, adolescent, a pregnant woman and gynaecological patients as well as being able to name the interventions used.
They are able to describe how to assist births that occur out of hospital.
The students are able to describe the most common paediatric diseases and gynaecological diseases at different stages of life and the most common complications in pregnancy.
Assessment methods and criteria
Tentti, sovitut ennakkotehtävät, ryhmätehtävät ja tehtävät.
Arvioinnissa hyödynnetään myös laadullisia arviointimenetelmiä (solo taksonomia).
Skole kokeiden hyväksymisraja on 70% oikeita vastauksia.
Hoitotyön harjoitustunneilla ja simulaatioissa 100%:nen läsnäolo, joita ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.
Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien sisältö-osien hyväksyttyä suoritusta.
Kokonaisarvosana on T1-K5.
Assessment criteria, fail (0)
Tyydyttävä tason arviointikrieerit eivät täyty. Opiskelija ei pysty osoittamaan opintojakson sisällön mukaista osaamista. Osaamisessa on potilasturvallisuuden vaarantavia puutteita näyttöön perustuvassa toiminnassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida perhehoitotyön periaatteiden merkitystä lapsen, nuoren ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sairauksien hoidossa.
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida raskauden vaikutusta naisen ja perheen elämään sekä osaa soveltaa hoitotyössä tietoa naisen ja miehen raskauden aikaisista kehitystehtävistä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa tavallisimpien gynekologisten sairauksien hoitotyössä naisen elämänkulun eri vaiheissa.
Opiskelija osaa soveltaa sairaalan ulkopuolisen synnytyksen tietoa äkillisen synnytyksen hoidossa
Opiskelija osaa käyttää seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettäviä keskeisiä käsitteitä monipuolisesti ja monitieteisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä hoitotyössä ja osaa perustella seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa perhehoitotyön periaatteita ohjatessaan perhettä eri elämäntilanteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskelija osaa valita turvallisia ja terveyttä edistäviä hoitotyöntoimintoja yleisempien pediatristen ja gynekologisten sairauksien ja raskauskomplikaatioiden hoidossa ja hoitotyössä.
Opiskelija osaa selittää hoitajan tehtävät ja kuvata synnytyksen hoidon protokollan sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet monitieteisesti.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa määritellä perhehoitotyön periaatteet ja osaa nimetä keskeiset yhteistyötahot ja niiden tehtävät, jotka tuottavat lapsiperheille palveluja perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä osaa selittää millaisia sosiaalisia palveluja etuja ja palveluja perheellä on mahdollista saada eri elämän tilanteissa
Opiskelija osaa nimetä eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen vaiheet, raskauden vaikutuksen naisen ja perheen elämään ja kehitystehtäviin.
Opiskelija osaa kuvata sairaan lapsen ja nuoren, raskaana olevan ja naistentautipotilaan hoitopolut ja nimetä käytettävät hoitoimenpiteet
Opiskelija osaa kuvata sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä avustamisen.
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat pediatriset sairaudet, gynekologiset sairaudet naisen elämänkulun eri vaiheissa ja tavallisemmat raskauskomplikaatiot.
Opiskelija osaa kuvata seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja osaa kertoa seksuaaliterveyden edistämisestä hoitotyössä.