Skip to main content

Gerontological Nursing and Home Care (6 cr)

Code: SH00BY88-3003

General information


Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

6 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Katja Räisänen

Groups

  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu
  • 31.08.2023 12:30 - 14:00, TEAMS_Ikääntyneiden hoitotyö ja kotihoito SH00BY88-3003
  • 01.09.2023 09:00 - 10:30, Lääkel_Virpi valvoo _Perheen hoitotyö ja geront.
  • 07.09.2023 08:00 - 11:30, TEAMS_Ikääntyneiden hoitotyö ja kotihoito SH00BY88-3003
  • 15.09.2023 08:00 - 11:45, 1. uusinta. Lääkelaskut:GER/HT_ Sirpa valvoo Kuusamo_Perheen hoitotyö SH00BL46-3010
  • 22.09.2023 08:00 - 11:30, TEAMS_Ikääntyneiden hoitotyö ja kotihoito SH00BY88-3003
  • 28.09.2023 12:30 - 15:45, TEAMS_Ikääntyneiden hoitotyö ja kotihoito SH00BY88-3003
  • 05.10.2023 10:00 - 14:00, TEAMS_Ikääntyneiden hoitotyö ja kotihoito SH00BY88-3003
  • 27.10.2023 08:00 - 11:30, TEAMS_Ikääntyneiden hoitotyö ja kotihoito SH00BY88-3003
  • 02.11.2023 08:00 - 16:00, SIMU_Ikääntyneiden hoitotyö ja kotihoito SH00BY88-3003

Objective

The students will be aware of the legislation, strategies and recommendations that regulate services for the elderly.
The students will be able to describe an age-friendly service structure and explain the importance of living at home.
The students will be able to assess the physical, mental, social and cognitive abilities of the elderly and identify physical and mental capability risk factors
The students will be able to describe the customer and service management model.
The students will be able to explain the main geriatric diseases based on evidence and will master holistic nursing.
The students will be able to promote the health of the elderly and implement nursing of the elderly in a manner that supports the autonomy and inclusion of the elderly, within a variety of operational environments.
The students will be able to utilize technology supporting living at home, communication, health monitoring and services.
The students will be able to understand the special features of medicating the elderly and are able to implement and evaluate medical treatment for the elderly.
The students will be able to plan, implement and evaluate palliative nursing and the care of a dying patient, while supporting the patient’s next-of-kin.

Content

Socially and economically sustainable service system for the elderly and the legislation and recommendations that guide it.
Customer and service guidance. Care and service plan.
Ethical issues and value base in gerontological nursing
Aging, changes that occur during the aging process, mental and physical capacity and its assessment. Anticipating changes mental and physical capacity.
Promoting healthy and mentally and physically active aging and supporting the mental and physical resources of the elderly.
Safe medical treatment, dosage calculation.
The most common geriatric diseases and their care.
Wound Care
Multi-professional cooperation and collaboration with relatives/loved ones.
Accessibility, intelligent building technology, home-help robots and various technological applications. Communication Technology. Electronic services
Planning, implementing and evaluating palliative nursing and the care of a dying patient.

Location and time

31.8 Orientaatio TEAMS
1.9 Lääkelaskut Kuusamo
7.9 Toimintakyky ja RAI TEAMS
22.9 Eettisyys ja palvelujärjestelmä TEAMS
28.9 Ikääntyneen turvallinen lääkehoito TEAMS
5.10 Muistisairaanhoitotyö TEAMS
27.10 Teknologia TEAMS
2.11 Simulaatiot Kajaani

Teams tunneille 80% läsnäolo
Simulaatiot 100% läsnäolo

Materials

Gerontologia- kirja Duodecim
Geriatria- kirja Duodecim
Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö -kirja Sanoma Pro
Muu opettajan osoittama materiaali
Verkkomateriaali mm. devmoodlessa

Teaching methods

Aktivoivat teams-tunnit
Skhole verkko-opiskeluympäristö
Simulaatiot
Itsenäinen opiskelu

Exam schedules

Lääkelaskut: 1.9 Kuusamossa
Lääkelaskujen 1. uusinta:

Geriatrian tentti Skholessa.

Student workload

6 op = 162 h opiskelijan työtä, joka koostuu:

32 h teams/simulaatio tunneista
133 h itsenäisen opiskelun tunneista

Further information

Simulaatioihin pukeudutaan hoitotyön suojavaatteisiin.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Lääkelaskut hyv/hyl
Geriatrian tentti hyv/hyl
Lopputehtävä 1-5

Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy lopputehtävän perusteella.

Opiskelija osaa asiat kriteerien perusteella suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja tehtävän antoon.

Assessment criteria, fail (0)

Tiedot:

* ei käytä asianmukaisesti ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
* ei osaa nimetä ja kuvailla ikääntyneen hoitotyön perustietoja

Taidot:

* ei toimi tarkoituksen- mukaisesti
* ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti tuotoksen tekemisessä
* lähteiden merkintään ei ole käytetty asianmukaisesti koulun APA 6 ohjeistusta

Asenteet:
* ei ota tuotoksessa asiakkaita huomioon
* ei toimi vastuullisesti ryhmässä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:

* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti näyttöön perustuvia ikääntyneen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
*soveltaa monipuolisesti ikääntyneen hoitotyön näyttöön perustuvaa tietoa

Taidot:

* analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee näyttöön perustuvaa tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia ongelman-ratkaisu keinoja
* analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisukeinoja näyttöön perustuvan tiedon avulla

Asenteet:

* toimii tuotoksissa asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:

*käyttää johdonmukaisesti näyttöön perustuvia ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
* soveltaa ikääntyneen hoitotyön perustietoja ja näyttöön perustuvaa tietoa

Taidot:

* valitsee tarkoituksen-mukaisia ongelman-ratkaisukeinoja näyttöön perustuvan tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisu-keinoja

Asenteet:

* toimii tuotoksissa ammatillisesti suhteessa asiakkaisiin
* toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:

* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön perustietoja

Taidot:

* kuvaa tarkoituksen-mukaisesti ratkaisujaan, mutta perustelee niitä niukasti
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisukeinoja

Asenteet:

* huomioi asiakkaat tuotoksissa
* toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon