Skip to main content

Resource-based mental health and substance abuse care (5 cr)

Code: SH00BL47-3011

General information


Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen

Groups

  • SHS21S
    SHS21S
  • SHT21S
    SHT21S

Objective

The students will be able to engage in dialogue with a people of working age in crisis, with people suffering from mental health problems and addiction, and are able to support them in a needs-based, resource-oriented and inclusive manner, in the planning, implementation and evaluation of care in cooperation with those involved in treatment. The students will be able to utilize electronic health services.

Content

Basics of mental health and substance abuse:
Positive mental health and mental health promotion
Transactional analytical interaction theory (abstract in English)
Legislation
Mental health and substance abuse services (public, private, third sector, electronic services)
Supporting people in crisis:
Crisis work
Mental and physical human resource-based nursing of people with mental health problems and / or addiction(s) (part of the material is in English):
Nursing depression
Nursing self-destructive people
Nursing people with eating disorders
Nursing people with addiction problems
Nursing people suffering from psychotic symptoms and psychosis

Mental health and substance abuse support methods (part of the material is in English):
Dialogue
Nutrition, exercise, culture, nature
Motivational discussion
Care relationship work
Mini-intervention
Electronic methods supporting self-care
Medication

Patient safety competence in mental health and substance abuse:
Promoting patient safety
Encountering aggressive people and behavioural models for different situations

Psychiatry and substance abuse medicine:
Addiction
Mental illnesses

Location and time

Kevät 2023. Tarkempi suunnitelma

Materials

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus,

Teaching methods

Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.

Exam schedules

Yhteistoiminnallinen tentti 20.4.2023.
Uusinnat 4.5. ja 23.5. 2023.

Content scheduling

13.1.23 2 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Teija. P
19.1.23 2 h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskut 1. uusinta. Maarit
25.1.23 2 h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit
26.1.23 2 h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit Teoria. Maarit. P
26.1.23 2 h Koko ryhmä Kriisityö Simulaatio Maarit ja Teija P
1.2.23 2h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. P
2.2.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teoria Teija P
2.2.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö Simulaatio Koko ryhmä. Teija ja Maarit P
8.2.23 2 h. Koko ryhmä. Psykoottisen ihmisen kohtaaminen. Teija
VKO 7 Itsenäinen opiskelu Skhole ja DevMoodle.
22.2.23 2h Koko ryhmä. Syömishäiriöt. Maarit
Viikko 9-10. Itsenäinen opiskelu. Skhole ja DevMoodle.TA-tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 12.3.2023.
16.3.23 2h Koko ryhmä. Hellä-hanke. Terapiat etulinjaan ja huoli puheeksi-toimintamallit. esittely. Kainuun soten P.
20.3.23 2h SHS Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Harjoitustunnit. Teija. P
20.3.23 2h SHS Psykoedukaatio. Harjoitustunnit. Maarit. P
22.3.23 2h SHT Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Harjoitustunnit. Teija. P
22.3.23 2 h SHT Psykoedukaatio. Harjoitustunnit. Maarit. P
29.3.23 2 h SHT Mindfulness, tietoisuustaidot. Harjoitustunnit. Teija. P
29.3.23 2 h SHS Mindfulness, tietoisuustaidot. Harjoitustunnit. Teija. P
30.3.23 2 h SHS Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Harjoitustunnit. Maarit. P
31.3.23 2h SHT Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Harjoitustunnit. Maarit. P
4.4.23 4h koko ryhmä Lääkehoito Teoria Maarit. P
4.4.23 2 h koko ryhmä Lääkehoito Simulaatio Maarit ja Teija P
13.4.23 2 h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito. Teoria Maarit P
13.4.23 2h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito Simulaatio Maarit ja Teija P
20.4. 23.Yhteistoiminnallinen tentti. 3 hlön ryhmissä vastaukset.Teija.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients and apply this knowledge when describing the client/patient care process.
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply versatile and critical evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and can analyse the connection between crisis and mental health
• describe the medical treatment of psychiatric diseases and substance abuse problems critically and from a variety of perspectives.

Assessment criteria, good (3)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and how crisis is connected to mental health
• describe the medical treatment of mental illness and substance abuse problems.

Assessment criteria, satisfactory (1)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• describe the key concepts used in mental health and substance abuse work
• recount the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• recount the process of customer referral to treatment and identify evidence-based knowledge used in patient care and to support self-care
• describe how a crisis progresses
• recount the medical treatment of the most common mental illnesses and substance abuse problems.

Assessment methods and criteria

Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.

Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta ja hyväksytyistä osasuorituksista.

Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.