Skip to main content

Resource-based mental health and substance abuse care (5 cr)

Code: SH00BL47-3012

General information


Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen

Groups

  • SMM21SRaa2
    SMM21SRaa2
  • SMM21SRaa1
    SMM21SRaa1

Objective

The students will be able to engage in dialogue with a people of working age in crisis, with people suffering from mental health problems and addiction, and are able to support them in a needs-based, resource-oriented and inclusive manner, in the planning, implementation and evaluation of care in cooperation with those involved in treatment. The students will be able to utilize electronic health services.

Content

Basics of mental health and substance abuse:
Positive mental health and mental health promotion
Transactional analytical interaction theory (abstract in English)
Legislation
Mental health and substance abuse services (public, private, third sector, electronic services)
Supporting people in crisis:
Crisis work
Mental and physical human resource-based nursing of people with mental health problems and / or addiction(s) (part of the material is in English):
Nursing depression
Nursing self-destructive people
Nursing people with eating disorders
Nursing people with addiction problems
Nursing people suffering from psychotic symptoms and psychosis

Mental health and substance abuse support methods (part of the material is in English):
Dialogue
Nutrition, exercise, culture, nature
Motivational discussion
Care relationship work
Mini-intervention
Electronic methods supporting self-care
Medication

Patient safety competence in mental health and substance abuse:
Promoting patient safety
Encountering aggressive people and behavioural models for different situations

Psychiatry and substance abuse medicine:
Addiction
Mental illnesses

Location and time

Kevät 2023.

Materials

Tenttialue: Oppikirja Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus, Skhole: Psykiatriset sairaudet. Lääkehoidon perusteet.

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet

Teaching methods

Lähi- ja verkko-opetus. Opetuskeskustelut, luennot ja itsenäinen opiskelu.

Exam schedules

Moodle-tentti paritenttinä sovittuna aikana. Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa.
1. uusintatentti: 23.5.2023
2. uusintatentti: 1.6.2023

Content scheduling

13.1.2023. Lääkelaskut. 1. suoritus.
14.1.2023. 2 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Skhole. Teija. Teams. P.
21.1. 2h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskut kertaus. Maarit. Teams.
27.1. 2h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit. Teams.
27.1. Lääkelaskut 1. uusinta.
28.1. 2h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit. Teams.
28.1.2 h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. Teams. P.
Vkot 5 ja 6 itsenäinen opiskelu skhole, moodle, TA-tehtävä
17.2. 2h Koko ryhmä. Syömishäiriöt. Maarit. Teams.
18.2. 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija. Teams.
18.2. 2 h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito. Maarit. Teams.
Vkot 8-10 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle. TA-tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 23.10.2022.
16.3.2h K1 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit. Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Teams.
18.3. 2h K1 Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit. Teams.
Vko 12 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle.
31.3. 2h Koko ryhmälle. Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen. Teija Teams.
Vko 14 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle.
15.4. 2h K1 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely Teija P. HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija. RAAHE.
15.4. 2h K1 Psykoedukaatio. Maarit P. RAAHE.
15.4. 2h K2 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely Teija P. HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija. RAAHE.
15.4. 2h K2 Psykoedukaatio. Maarit P. RAAHE.
21.4. 2 h K2 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P. RAAHE.
21.4.2h K2 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P. RAAHE.
22.4. 2h K1 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P. RAAHE.
22.4. 2h K1 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P. RAAHE.
28.4. 8 h K1, a ja b Simulaatio Kajaanissa.
5.5. 8h K2, a ja b Simulaatio Kajaanissa.
Simulaatiot 4 h/opiskelija. Erillinen ryhmien jako. Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana
Moodle-tentti paritenttinä sovittuna aikana.
1. uusintatentti: x.x.2023
2. uusintatentti: x.x.2023
Muutokset mahdollisia.

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients and apply this knowledge when describing the client/patient care process.
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply versatile and critical evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and can analyse the connection between crisis and mental health
• describe the medical treatment of psychiatric diseases and substance abuse problems critically and from a variety of perspectives.

Assessment criteria, good (3)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and how crisis is connected to mental health
• describe the medical treatment of mental illness and substance abuse problems.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• describe the key concepts used in mental health and substance abuse work
• recount the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• recount the process of customer referral to treatment and identify evidence-based knowledge used in patient care and to support self-care
• describe how a crisis progresses
• recount the medical treatment of the most common mental illnesses and substance abuse problems.

Assessment methods and criteria

Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua paritenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.

Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta ja hyväksytyistä osasuorituksista.

Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.