Leadership and Enterprise Competence (5 cr)
Code: SH00BL54-3006
General information
Enrollment
01.12.2022 - 31.01.2023
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Leena Lerssi
- Gitta Palomäki
Groups
-
SMM20STECSMM20STEC
-
SHT20SSHT20S
-
SH20ST_OKMSH20ST_OKM
-
SHS20SSHS20S
Objective
The students will be able to coordinate, evaluate and develop evidence-based nursing and quality in changing social and health care environments. The students will understand the importance of strategic management in the development of an organization / work community and are able to combine competence management with strategic planning. The students recognize the factors that maintain and weaken well-being at work and will be able to work to improve well-being at work.
The students will have internalized an entrepreneurial attitude. They will be able to use the basic concepts of business and entrepreneurship appropriately. They will understand the importance of identifying and creating business potential for the purpose of social development and well-being. In addition, the students can describe the basic business functions and understand the basics of profitable business.
Content
Key concepts and theories of management and leadership in nursing
Strategic and quality management
Competence management
Occupational health and well-being
The role of business in society
External and internal entrepreneurship
Business idea and business concept
Basic business model and smart processes
Stakeholders and networking
Company forms
Marketing and customer-oriented approach
Profitability
Business potential
Location and time
Johtamisen ja yrittäjyysosaamisen Teams-luennot jakautuvat seuraavasti:
23.3. 9-11:30 SHT20S Aihe: Orientaatio kurssille & johtamisen teoriaa
23.3. 13:15- 15:45 SHS20S+SM20STEC Aihe: Orientaatio kurssille & johtamisen teoriaa
29.3. 12:30- 15:45 Kaikki Aihe: Markkinointi ja asiakaslähtöinen toimintatapa, palvelumuotoilu ja megatrendit.
4.4.12:30- 15:45 Kaikki Aihe: Minustako soteyrittäjä
9.5. 11:00 – 16:45 SHT20S Aihe: Johtamisen webinaari_opiskelijat framilla.
10.5. 10:00 – 15:45 SHS20S+SM20STEC Aihe: Johtamisen webinaari_opiskelijat framilla
Modlessa kurssi suoritetaan 23.3.- 14.5.2023.
Materials
Moodlessa jaetaan oppimateriaali ja kirjallisuus.
Teaching methods
Moodle - verkkokurssi; löytyy nimellä Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sotealla 2023
Teams-verkkoluennot.
Employer connections
Yrittäjä vierailee kurssilla.
Exam schedules
Opintojakso päättyy webinaariin, missä ryhmätyöt esitellään.
Opintojaksolla verkkotentti 7.5. 14.5.2023.
Completion alternatives
Opintojaksolla ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Johtaminen ja Yrittäjyysosaaminen 4 op.
Työsuojelu 1 op.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta.
Opiskelija tietää viestinnän ja markkinoinnin periaatteet ja osaa soveltaa asiakaslähtöistä toimintaa kehittämisessä.
Opiskelija tietää keskeiset käsitteet yritystoiminnassa.
Content scheduling
Opintojaksoa suoriteen omatoimisesti moodlessa edeten. Lisäksi yhteiset teams-luennot.
Johtaminen ja yrittäjyysosaamisen 4 op sisältö jakautuu seuraavasti:
Johtamisen käsitteet: itsensä johtaminen, strateginen johtaminen, osaamisen johtaminen, tiedolla johtaminen ja etäjohtaminen.
Henkilöstön veto- ja pitovoima, rekrytointi ja työhyvinvoinnin elementit
Terveyspalveluiden markkinointi sosiaalisessa mediassa
Mahdollisuuksien maailma ja megatrendit
Palvelumuotoilu kehittämisen työkaluina
KVTES
Yrittäjyysosaaminen
Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla, Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjämäinen asenne
Yritysmuodot ja Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
Vetovoimainen yrityskuva, käsitteet brändi, visio ja missio
Further information
Opintojakso muodostuu kahdesta osiosta:
Työsuojelu 1(op) Leena Lerssi.
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen 4(op) Gitta Palomäki.
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, excellent (5)
The students are able to evaluate the work community and develop it based on evidence.
The students are able to evaluate and develop quality management at work.
The students are able to apply the strategy of the organization in their development work.
The students are able to evaluate and develop the well-being of the work community.
The students are able to use the concepts of corporate finance expertly and extensively and to combine them to form a cohesive whole. The students are able to critically analyse, compare and evaluate their business competence and business practices on the basis acquired knowledge.
Assessment criteria, good (3)
The students can evaluate the work community and strive to develop their work community based on evidence.
The students master some quality management tools and are able to apply them in their own work.
The students strive to develop the work community in accordance with the organisation's strategy.
The students work to promote well-being at work.
The students consistently use business competence concepts. The students are able to name, describe and justify business and entrepreneurial practices. They are able to work independently using acquired knowledge and guidance and apply business techniques and models.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students recognize the importance of nursing management and can use related concepts.
The students understand the basics of quality management.
The students understand that development is based on the organization’s strategy.
Students recognize issues that affect well-being at work.
The students are able to properly define and use basic business concepts in accordance with the principles of professional ethics. They can name and describe the basic concepts of business economics.
Assessment methods and criteria
Hyväksytty/ Hylätty
Seminaareihin osallistuminen pakollisia.
Moodlen tehtävät hyväksytty/täydennettäviä. Kurssin lopuksi verkkotentti 70% oikein.
Ryhmätyö kirjallinen ja suullinen osuus.