Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BX48-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Aki Kortelainen
- Anne Karhu
Ryhmät
-
ALK21SALK21S
- 21.11.2023 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät BY00BX48-3011
Tavoitteet
Opiskelijalla on asiantuntijaksi oppimisen perusvalmiudet erilaisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden tekemiseksi ja hän ymmärtää niiden merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Osaa soveltaa tutkimusmentelmiä yrityksen toiminnan kehittämisessä. Lisäksi opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämistyön avulla tuotettua tietoa kriittisesti.
Sisältö
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat,
- Laadullinen tutkimusprosessi,
- Määrällinen tutkimusprosessi,
- Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Aika ja paikka
Kajaani syksy 2023
Oppimateriaalit
Kirjallisuus on ilmoitettu Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan lähiopetuksena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT tarkastellaan tapauskohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op itsenäistä työtä eli 135 tuntia opiskelutyötä.
Sisällön jaksotus
Tutkimuksellinen ja toiminnallinen opinnäytetyö: AMK-opinnäytetyön analysointi 1,5 op (Anne)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmät: 1 op (Anne)
Laadullisen aineiston analysointi 0,5 op (Anne)
Määrällinen tutkimus (2 op) (Aki)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä laadunhallinnan käsitteitä.
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja tutkimus-, kehittämis- ja laadunhallintaprosesseissa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut.
Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä laadunhallintaan hankkimansa tiedon perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin.
Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta.
Opiskelija osaa suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä laatutyökaluja.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan sekä ottaa muut ryhmän jäsenet huomioon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimuksellinen ja toiminnallinen opinnäytetyö: AMK-opinnäytetyön analyysitehtävä HYV/HYL
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmät: tentti (arviointi 0-5)
Laadullinen aineiston analyysi HYV/HYL
Määrällinen tutkimus: tentti (arviointi: 0-5)
Tarkempi arviointi on Moodlessa.