Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan didaktiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CE83-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Mikko Törmälehto

Ryhmät

  • ALK23S
    ALK23S
  • 22.09.2023 12:30 - 14:00, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 26.09.2023 14:15 - 15:45, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 24.10.2023 14:15 - 15:45, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 26.10.2023 14:15 - 15:45, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 31.10.2023 14:15 - 15:45, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 02.11.2023 12:30 - 14:00, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 07.11.2023 14:15 - 15:45, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 08.11.2023 14:15 - 15:45, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 15.11.2023 12:30 - 14:00, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 20.11.2023 12:30 - 14:00, Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 23.11.2023 13:30 - 15:00, Ryhmät 1-2_Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 29.11.2023 12:30 - 14:00, Ryhmät 3-4_Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 30.11.2023 13:00 - 14:30, Ryhmät 5-6_Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 05.12.2023 12:30 - 14:00, Tentti_Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003
  • 07.12.2023 14:15 - 15:45, Palaute_Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Lisätiedot

Lähiopetus