Työikäisten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö ja työterveyshuolto (3 op)
Toteutuksen tunnus: SHVU008-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 12.11.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
17 % Lähiopetus, 83 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Pyykkönen
Ryhmät
-
SHT20SSHT20S
Tavoitteet
Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa
Sisältö
Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta
Oppimateriaalit
Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. Työterveyshuolto
Haarala ym. Terveydenhoitajan osaaminen
Karvala,leino,Oksa Santonen Sainio latvala,Uitti toim: Altistelähtöinen työterveyshuolto
Martimo,Uitti,Antti-Poika(toim.):Työstä Terveyttä
Työterveyslaitos; Terveystarkastukset työterveyshuollossa
Uitti(toim.);. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö
www.ttl.fi
Kela.fi
Stm.fi
luennot sekä muu opettajan erikseen osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu
yhteistoiminnallinen opetus
pienryhmäharjoitukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työpaikkaselvityksen harjoitus tehdään opiskelijoiden itse valitsemassa ja sopimassa työpaikassa.
Opiskelija käyvät itsenäisesti työpaikkakäynnin ja valmistautuvat esittämään sen pienryhmissä tunneilla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritentti 30.10.2023 klo 9.00-10.30
Uusinnat yleisinä uusintatenttipäivinä yksilötenttinä; 23.11.2023, 30.11.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op= 27 h x 3=81 h
42 h läsnäolovelvoitteista opiskelua ja itsennäistä opiskelua 40 h
Sisällön jaksotus
1.9.2023 teams 2 h Orientaatio , Työikäinen terveydenhuollon asiakkaana
5.9.2023 teams 2 h työikäisen väestön kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset painopistealueet ja työterveyshuollon eettisyys
6.9.2023 teams 2h Työterveyshuollon perusteet: lainsäädäntö , hyvä tth-käytäntö, palveluprosessiajattelu, tth:n korvaukset, sopimukset ja markkinointi, toimintasuunnitelmat ja Työterveyspainotteinen sairaanhoito
13.9.2023 teams 4h työpaikkaselvitys; taustat, tyypit, altisteet ja kuormitustekijät,voimavarat
14.9.2023 teams 2h Työterveystarkastus
21.9.2023 teams 2 h Työterveysyhteistyö
22.9.2023 teams 3h TANO ja Työkyvyn tuki työterveyshuollossa
Ryhmätöiden läpikäyntiä;
28.9.2023 teams 4h Terveystarkastukset tth:ssa:
4.10.2023 teams 4h Terveystarkastukset tth:ssa
10.10.2023 lähi 2h Yhteistoiminnallisesti käydään läpi kokemukset työpaikkakäynneiltä
12.10.2023 lähi 8h harjoitukset
13.10.2023 lähi 8h harjoitukset
30.10.2023 lähi 2 h Paritentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu