Public Health Nursing of the Elderly (3 cr)
Code: SHVU009-3010
General information
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.09.2023 - 12.11.2023
Number of ECTS credits allocated
3 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
67 % Contact teaching, 33 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Teachers
- Sari Pyykkönen
Groups
-
SHT20SSHT20S
Objective
- to design, implement and evaluate public health care that enhances the health and physical and mental capabilities of the elderly
- to evaluate the health, living conditions and life situation related risk factors increasing the service requirements of the elderly and to provide guidance in the use of available services
- to work with the elderly and their relatives/next-of-kin to make decisions promoting the health of the elderly and to safeguard a life lived with dignity
- Implement home nursing and health care.
Content
- Home care: home services and nursing
- Health checks and health promotion for the elderly, care and service plan
- Specific features of health counselling (e.g. exercise, nutrition, sexuality, sleep, advice on aging and chronic illness)
- Resource and physical and mental capability support, early support, inclusion and creating opportunities for participation
- Opportunities and use of wellbeing technology
- Supporting relatives/loved ones, challenging clients, e.g. abuse
- Rehabilitative approach to work with the elderly (e.g. clinics and home visits that are preventative, increase health, physical and mental capability and independent performance)
Materials
Oppimisalustalla oleva kirjallisuus ja lähteet
Kelo,Launiemi,Takaluoma & Tiittanen;Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö
Haarala,Honkanen;Melin & Tervaskanto-Mäentausta;Terveydenhoitajan osaaminen
Teaching methods
Luennot
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Harjoitukset
Oppimistehtävä/tentti
Employer connections
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi
Exam schedules
Ma 2.10.23 klo 10.00-1130
Uusintatentit yksilötenttinä 26.10 ja 7.11
Student workload
3 op = 27h x3= 81 h
Joista läsnäolo opetusta 14 h, harjoitus työelämässä ,loput itsenäistä opiskelua
Content scheduling
31.8 klo 1000-1130/ 2 h / Lähiopetus/ Orientoituminen opintojaksoon
6.9 klo 1000–1400 4 h/ Teams/ Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö; tietoiskut
21.9 klo 1000–1130 2 h / Teams/ Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö; tietoiskut
29.9 klo 800-1130 4 h / Lähiopetus /Eri-ikäisten asiakkaiden suunhoito
29.9 klo 1415-1545 2 h/ Lähiopetus/ Palaute terveystarkastuksista
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi koostuu
Tietoiskun laatiminen ja esittäminen
Ikääntyneen toimintakyvyn arvioiminen
Paritentti /arviointi 0-5
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija ei osaa käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija ei osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ei osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Prerequisites
As a rule, previous basic, professional and alternative studies must be completed.
The student and supervisor will review the other recommendations in personal study plan discussions.