Skip to main content

Client centred health promotion (5 cr)

Code: SH00BZ98-3001

General information


Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.05.2023 - 24.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
  • Anna-Kaisa Korpinen

Groups

  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Opettajan osoittama materiaali

Student workload

1 op= 27h, 5op=135h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

TEAMS_INFO, 30.1.23 klo 1230-1400

Opintojakso toteutetaan siten, että siinä on mahdollista suorittaa 4 op kevään, kesän ja syksyn aikana opintoja. Tehtävien ja verkkokurssien palautuspäivät ovat viikoilla 15,38,44. Opettajat tarkistavat tehtävät edellä mainittujen viikkojen jälkeen 2 viikon sisällä.

Keväällä ja syksyllä 2023
Terveyden edistämisen perusteet ja essee 2 op;moodlessa olevat tehtävät
Rokotusosaamisen perusteet 2 op- verkkokurssi

Seksuaaliterveys 1 op:
Suoritustavat ja -aikataulut: 12 tuntia opetusta ja 15 tuntia itsenäistä- ja parityöskentelyä. Osallistut kolmelle lähiopetustunnille, teet yhden ryhmätehtävän tunnille ja lopuksi teet tietotestin ja pohdintatehtävän.

Oppintuntien sisältö:

- 1. tunti; Opintojakson osasuorituksen tavoitteet ja sisältö, seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoituus
- 2. tunti; Seksuaalioikeudet, seksuaalisuus eri ikäkausina
- 3. tunti; Seksuaalisuuden kohtaaminen ja puheeksiotto hoitotyössä (pienryhmätehtävät)

A-ryhmän aikataulut (opettaja Anna-Kaisa Korpinen):
31.8. klo 12.30-15.45
4.9 klo 8.-11.30
12.9 klo 8.-11.30
B-ryhmä aikataulut (opettaja Anna-Kaisa Korpinen):
1.9 klo 8.-11.30
4.9. klo 12.30-15.45
11.9 klo 8.-11.30
C-ryhmä aikataulut (opettaja Eeva Kähkönen):
1.9. klo 8.-11.30
4.9. 12.20-15.45
11.9 klo 8.-11.30

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja