Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BZ99-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2022 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2023 - 24.09.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on;
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Osaat suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
Osaat käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus ja ohjausmenetelmiä.
Osaat arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Osaat tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa
Sisältö
Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja ohjausprosessi
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus
Oman hoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
Aika ja paikka
Info 19.4.23 klo 1230-1315 Teams
Ohjaaminen teveyden edistämisessä alkaa vkolla 16 (19.4) verkkokurssina ja loppuu vkolla 22 (5.6)
Syksy 2023
Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus
31.8 klo 1230-1545 B ryhmä, opettajana Sari Pyykkönen
31.8 klo 1230-1545 c ryhmä, opettajana Eeva Kähkönen
1.9 klo 800-1130 A ryhmä, opettajana Sari Pyykkönen
Terveyden edistämisen tapahtumien esittely
11.9 ko 1230-1545 SHS22S opettajana Eeva Kähkönen
11.9 ko 1230-1545 SHT22S opettajana Sari Pyykkönen
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op=27 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %
Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytty kun ;
Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman
Esitietovaatimukset
Ei edelttävyysehtoja
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on;
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Osaat suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
Osaat käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus ja ohjausmenetelmiä.
Osaat arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Osaat tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa
Toteutustavat
Itsenäisiä verkkotehtäviä
Harjoitustunnit ovat lähiopetusta
Terveyden edistämisen tapahtuman järjestäminen työelämässä
Suoritustavat
Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkotehtävät ja ohjaamisen harjoitustunnit 3 op
Terveyden edistämisen (ravitsemus ,liikunta, uni tai mielen hyvinvoiti) ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi 1 op
Sisältö
Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja ohjausprosessi
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus
Oman hoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
Esitietovaatimukset
Ei edelttävyysehtoja