Skip to main content

The most common diagnostics in clinical nursing (3 cr)

Code: SH00CC94-3002

General information


Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.01.2023 - 19.02.2023

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
  • Anna-Leena Eklund
  • Sirpa Parviainen

Groups

  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Objective

Opiskelija hallitsee tiedot ja taidot keskeisistä diagnostisista tutkimuksista.

Content

Keskeiset laboratoriotutkimukset ja näytteiden ottaminen
Keskeiset radiologiset tutkimukset
Säteilyturvallisuus

Materials

Opettajan osoittama materiaali DevMoodlessa


Suositeltavaa valinnaista kirjallisuutta:

Karhumäki, E. ym. Mikrobit hoitotyön haasteena (2021).

Matikainen, A-M., Miettinen, M. & Wasström, K. Näytteenottajan käsikirja (2010 tai uudempi painos).

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Hoitotyön taidot ja toiminnot (2012 tai uudempi painos). Luku 13 Virtsaaminen; virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset ja luku 16 Verenkierto; verenpaineen mittaaminen.

Teaching methods

Luennot, ohjatut harjoitukset, verkko-opiskelu

Student workload

3 op = 80 h

Lähiopetus 21 h: teoriaopetus (5 h), ohjatut harjoitukset (16 h)

Itsenäinen opiskelu 59 h: Säteilyturvallisuus lääketieteellisissä toimenpiteissä avustavalle henkilöstölle 1 op - verkkokurssi (27 h), Moodle-tehtävät, harjoitustunneille valmistautuminen (32 h)

Assessment criteria, approved/failed

Harjoitustunneilla 100% läsnäolo.
Moodle-tehtävät, hyväksytty kun 70% vastauksista on oikein.
Säteilyturvallisuus lääketieteellisissä toimenpiteissä avustavalle henkilöstölle -verkkokurssin arviointikriteerit.

Content scheduling

9.1.23 klo 14.15-15.00 Opintojakson sisältö ja eteneminen

11.1.23 klo 8.00-9.30 Kliiniset laboratoriotutkimukset (A-LE)

16.01.2023 12.30-14.00 Kliiniset laboratoriotutkimukset (A-LE)



HARJOITUSTUNNIT

Luokat TA20L163 (SP) ja TA20L160/TA20L164 (EK/A-LE)

18.1.23
klo 8.00-11.15 R1 Verenpaineen mittaaminen (SP), R3 Ekg:n rekisteröinti (EK/A-LE)
klo 12.30-15.45 R2 Verenpaineen mittaaminen (SP), R4 Ekg:n rekisteröinti (EK/A-LE)

26.1.23
klo 8.00-11.15 R4 Verenpaineen mittaaminen (SP), R2 Ekg:n rekisteröinti (EK/A-LE)
klo 12.30-15.45 R3 Verenpaineen mittaaminen (SP), R1 Ekg:n rekisteröinti (EK/A-LE)

7.2.
klo 8.00-11.15 R1 Näytetutkimukset (SP), R3 Verinäytteiden ottaminen (EK/A-LE)
klo 12.30-15.45 R2 Näytetutkimukset (SP), R4 Verinäytteiden ottaminen (EK/A-LE)

9.2.
klo 8.00-11.15 R4 Näytetutkimukset (SP), R2 Verinäytteiden ottaminen (EK/A-LE)
klo 12.30-15.45 R3 Näytetutkimukset (SP), R1 Verinäytteiden ottaminen (EK/A-LE)

Further information

Harjoitustunneilla pukeutuminen kuten potilastyössä sairaalassa

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia sekä analysoida ja arvioida niiden tuottamaa tietoa. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja potilasturvallisesti työryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Opiskelija analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia ja perustella niiden tarpeen. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti osana työryhmää omaa toimintaansa reflektoiden.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä ja toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia ja perustella niiden tarpeen. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja potilasturvallisesti työryhmän jäsenenä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia ja perustella niiden tarpeen. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti osana työryhmää omaa toimintaansa reflektoiden.

Hylätty
Opiskelija ei osaa nimetä eikä toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia. Opiskelija ei huomioi toiminnassaan asiakas- eikä potilasturvallisuutta eikä osaa toimia työryhmän jäsenenä.