Asiakaslähtöinen terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BZ98-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2023 - 30.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.09.2023 - 05.11.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on;
Osaat soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä
Tunnistat asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Osaat suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Tunnistat olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Sisältö
Terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Ravitsemuksen ja terveysliikkunnan merkitys terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa.
Seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan osoittama materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27h, 5op=135h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %
Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Sisällön jaksotus
INFO, 28.9.2023 klo 10.00-1130 TA21L149
TERVEYDEN EDISTÄMISEN PERUSTEET 2 OP
Tämä tehdään repussa olevalla verkkotehtävillä
TERVEYDEN EDSISTÄMISEN ESSEE 1 op
Itsenäisesti suoritettava essee. .Arviointi hyväksytty /hylätty. Tähän ohjeistus info tunnilla
ROKOTUSOSAAMISEN PERUSTEET 2 OP
Itsenäisesti suoritettava Metropolian amk hallinoima verkkokurssi. Kurssilla 2 arvioitavaa tehtävää. Arviointi hyväksytty /hylätty.
SEKSUAALITERVEYS 1 op, yhteiset tunnit molemmille ryhmille
28.9 klo 12.30-1400 - Aiheena seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoisuus
6.10 klo 8.00-9.30 ja 13.10 klo 8.00-9.30
Näillä tunneilla aiheena seksuaalisuuden kohtaaminen ja puheeksiotto hoitotyössä (pienryhmätehtävät).
Lisäksi itsenäisiä tehtäviä Reppu-ympäristössä.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on;
Osaat soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä
Tunnistat asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Osaat suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Tunnistat olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Toteutustavat
Lähi- tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaisesti sekä itsenäistä työskentelyä
Suoritustavat
Terveyden edistämisen perusteet 1 op -essee tehtävä
Ravitsemus 1 op.
Terveysliikunta 1 op.
Seksuaaliterveys 1op - itsenäinen verkkotyöskentely ja työpaja
Rokotusosaamisen perusteet 2 op - verkkokurssi
Sisältö
Terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Ravitsemuksen ja terveysliikkunnan merkitys terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa.
Seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja