Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA34-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Maarit Leinonen

Ryhmät

  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee vammaispalvelujen erilaiset työorientaatiot ja työmuodot.
- Tuntee sosiaalisen kuntoutuksen ja palveluohjauksen peruslähtökohdat vammaispalveluissa.
- Hän ymmärtää ihmiselämän moninaisuutta ja osaa toimia yhdenvertaisuutta sekä moninaisuutta tukien vammaispalveluissa.
- Ymmärtää lain mukaiset rajoitustoimenpiteet ja tiedostaa ammatillisuuden ja asiakasta kunnioittavan työotteen näiden soveltamisessa.
- Tietää erilaisia vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä (perusteita) sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Vammaisuus, vammaispalvelulaki, itsemääräämisoikeus, moninaisuus, esteettömyys ja osallisuus, vammaispolitiikka ja vammaistyön arvot, tavoitteet ja työmuodot, kommunikaatiota tukevat menetelmät, dokumentaatio, inkluusio, sosiaaliohjaus, tuettu päätöksenteko, vammaisjärjestötoiminta, vammaisten lääkehoito

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 11.2.2023-22.5.2023
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskutelua ja verkko-opiskelua.
Luennot ja opetuskeskustelu 11.2.23, 18.3.23, 14.4.23, 12.5.23 (10 tuntia lähiopetusta)
Tentit ovat avoinna ajalla1.4.23-22.5.23. Kunkin tentin suoritusaika on 1 tunti.
Opintojakso päättyy 22.5.2023, jolloin kirjallisuustenttien vastausaika päättyy ja kaikki tehtävät tulee olla palautettuina.

Oppimateriaalit

Tenttikirja: Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Tenttikirja: Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.

Vammaispalvelujen käsikirja. THL. (löytyy netissä)

Devmoodlessa osoitetut materiaalit (mm. linkkejä nettisivustoille, videoihin)

Opetusmenetelmät

Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (läsnäolovelvoite), pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä, verkkokeskustelusta sekä kirjatenteistä (2).
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisuustentit ovat avoinna opintojakson aikana ajalla 1.4.23-22.5.23.

Tentit ovat pakolliset kaikille opiskelijoille.
Aloita tentti vasta, kun olet lukenut ko.tenttiin osoitetun materiaalin/kirjan.
Huom. mikäli uusit tentin, Moodle arpoo sinulle uudet kysymykset. Vääristä vastauksista vähennetään pisteitä.
Tentti on mahdollista tehdä kaksi (2) kertaa. Kuitenkin hyväksyttyä suoritusta (arvosanaa) voi yrittää korottaa yhden kerran (KAMK:n tutkintosääntö, 27 §). Näin voit yrittää korottaa halutessasi arvosanaa (korkein arvosana jää voimaan).
Ensimmäisen ja toisen suorituskerran välissä on pakollinen viive (1 päivä) eli opiskelija ei voi uusia tenttiä samantien uudestaan.
Tentissä on aikarajoitettu suoritusaika, joka on 60 minuuttia.
Suoritusajan täytyttyä keskeneräinen tentti palautuu automaattisesti.
Sinun on saatava vähintään puolet väittämistä oikein, jotta tentti on hyväksytty.

Jos kahden suorituskerran jälkeen et ole tenttiä saanut hyväksytysti läpi, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaiset suoritustavat sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa. AHOT ja hyväksiluku KAMK:n ohjeistusten mukaisesti.

Jos et pääse jollekin lähiopetuskerralle (lähiopetuskerrat ovat luokkaopetuksena, jos lukujärjestykseen luokkaopetukseksi merkattu), hae itsenäisesti ko. kerralla olevien alustusten teemojen mukaisesti näyttöön perustuvaa, luotettavaa tietoa raportiksi JA pohdi/reflektoi oppimistasi (tieto/taito/asenne).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Yksittäisen oppimistehtävän voit tehdä milloin sinulle sopii. Ryhmätehtävä, jossa tehdään alustus, tehdään ennen etenemissuunnitelmassa näkyviä tunteja.
Yksittäiseen kirjatenttiin valmistautumiseen kannattaa varata aikaa noin 20 tuntia.
Varsinaisen verkkotentin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 1 tunti per tentti.

Sisällön jaksotus

11.2.2023
klo 8.00-9.30 SOS22SB
klo 12.30-14.00 SOS22A
Opintojakson esittely ja eteneminen, orientaatio.
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Mitä on vammaistyö?

18.3.20203
klo 8.00- 9.30 SOS22SB
klo 10.00-11.30 SOS22SA
Arvot.
Esitetään ryhmätyöt:
-Vammaisen / kehitysvammaisen yhdenvertaisuus
-Vammaisen / kehitysvammaisen esteettömyys ja saavutettavuus
-Vammaisen / kehitysvammaisen moninaisuus
-Vammaisen / kehitysvammaisen osallisuus ja inkluusio

14.4.2023
klo 8.00-9.30 SOS22SB
klo 10.00-11.30 SOS22A
Vammaistyön tavoitteet ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö.
Esitetään ryhmätyöt:
- Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot
-Uudistunut vammaispalveluja koskeva lainsäädäntö (esittely yleisellä tasolla)
-Vammaisen / kehitysvammaisen itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa?
- Vammaisen / kehitysvammaisen seksuaalisuus

12.5.2023
klo 8.00-11.30 SOS22A
klo 12.30-15.45 SOS22B
Monialainen yhteistyö ja päätöksenteko.
Esitetään ryhmätyöt:
-Vammaisen/kehitysvammaisen tuettu päätöksenteko
-Digitaaliset palvelut vammaistyössä
-Sosiaalinen kuntoutus
-Vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi (esittely yleisellä tasolla)
-Asiakassuunnitelma, palvelusuunnitelma, erityishuolto-ohjelma (esittely yleisellä tasolla)
-Monialainen yhteistyö vammaispalveluissa

Itsenäiset tehtävät opintojakson aikana:
- Pienryhmän alustus sovitusta teemasta tunneille.
- Verkkokeskustelu (aihe: Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät ja apuvälineet)
- Palvelujärjestelmän kuvaus (sis. laki mindmap)
- Kirjatentit (2)

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Hyväksytty suoritus edellyttää luennoille/opetuskeskusteluihin osallistumista, kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja tenttien suorittamista hyväksytysti.
Kirjatenttien (2 tenttiä) väittämistä on saatava yli 50 % oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu kirjatenttien arvosanojen keskiarvosta.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija osaa sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija ymmärtää hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja omahoidon sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: verkossa tai videoina n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin. Vammaispalvelujen käsikirja (THL / verkkomateriaali)
Arviointi: 0 - 5