Skip to main content

Basics of Early Childhood Education (5 cr)

Code: SO00CA75-3003

General information


Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
Jenni Korhonen
Groups
SOS23SB
SOS23SB
SOS23SA
SOS23SA
Course
SO00CA75
No reservations found for realization SO00CA75-3003!

Objective

The students will know the principles, goals and contents of the early childhood education syllabus and the development of the Finnish early childhood education system and the key legislation governing this service.
They will become acquainted with the background theories describing learning and development in childhood and understand the social function and contribution of early childhood education within wellbeing promotion in Finland.
The students will understand the everyday tasks of early childhood education and the roles of the professionals within it, while knowing what the duties of a social services professional in early childhood education are.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review

Content

Growth, development, learning, early childhood education syllabus, areas of learning in the early childhood education syllabus, promotion of inclusion of children, wide-ranging competences, operational culture, tasks of the social services professional in early childhood education

Location and time

Opintojakson aloitusinfo 16.9.2023.
Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen
Lähiopetus: Kuusamon lukio, Oulangantie 1, 93600 Kuusamo (16.9. ja 28.10.)
Etäopetus: Teams (24.-25.11.)
Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakson lopuksi suoritettavan tentin palautus viim. 15.12.2023 mennessä.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Pakollinen ja valinnainen kirjallisuus kuvattu tarkemmin oppimisympäristössä.

Teaching methods

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät, tentti) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.

Lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja vuorovaikutusharjoituksia, työelämän edustajien vierailuja.

Employer connections

Työelämän edustaja lähipäivillä 24.11. luennoimassa työstä varhaiskasvatuksessa.

Exam schedules

Pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.-15.12.2023 välisenä aikana. Nopeammin opinnoissa eteneville mahdollisuus suorittaa tentti aiemmin (lisätiedot vastuuopettajalta).

Completion alternatives

Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.

Opintojaksoon sisältyy pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.-15.12.2023 välisenä aikana. Nopeammin opinnoissa eteneville mahdollisuus suorittaa tentti aiemmin (lisätiedot vastuuopettajalta).

Further information

Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.

Easy Enrollment kurssiavain SOS23S-ryhmälle: 9nvcpp

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use and relate concepts from his/her field of work in a competent and comprehensive manner
The professional competence of his/her field of work and his/her knowledge of his/her field of work and his/her combination of skills and competences.
Skills:
- analyse, compare, synthesise and select information and present alternative approaches
- analyse, reflect and critically evaluate their own knowledge and professional competence
reflect, analyse, reflect and analyse the knowledge and practices of their profession on the basis of the information acquired.
- to act independently, responsibly, proactively and flexibly in a given learning and working environment
- in the learning and working environment
- select, critically evaluate and use techniques and models in their professional field
in their work.
Attitudes:
- act in a customer-oriented, goal-oriented and work-oriented manner
- to work as a member of a team to promote and develop team activities
- Critically apply professional ethical principles in their work.

Assessment criteria, good (3)

The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use the concepts of his/her profession in a coherent way
- Consistently identify, describe and justify the basic knowledge of the profession.
Skills:
- select appropriate courses of action on the basis of acquired knowledge and guidance
- assess and reflect on their own knowledge and practices in their profession
- act independently and responsibly in a variety of tasks in the context of the learning and working environment.
environment
- apply appropriate techniques and models to the activities of their profession.
Attitudes:
- work in a customer-oriented, goal-oriented and professionally oriented manner
- work as a member of a team to achieve a common goal
- justify their actions in accordance with professional ethical principles.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use key/individual concepts of his/her professional field appropriately
- name and describe the basic knowledge of his/her profession.
Skills:
- act appropriately, although the action may still be uncertain
- act appropriately in different learning and working environments under guidance
- make appropriate use of techniques and models in their professional field.
Attitudes:
- act professionally in client situations
- act as a member of a team and be respectful of other members of the team
- Act in accordance with professional ethical principles.

Assessment methods and criteria

Suomeksi
Opintojakson kokonaisarvosana on opintojakson lopputentin arvosana.

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluun osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours of online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project: written assignment, exam or project.
The course teacher will determine the assessed outputs
Literature to be announced
Assessment: 0-5

Go back to top of page