Youth and Adult Social Work (5 cr)
Code: SO00CA36-3002
General information
- Enrollment
-
01.08.2023 - 30.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sote
- Teaching languages
- Finnish
Objective
- The student recognizes phenomena and challenges related to the lives of clients in youth and adult social work.
- The student can identify and utilize theoretical foundations, legislation, and operational environments in youth and adult social work.
- The student is familiar with the services in youth and adult social work, the organizations providing them, and can work in a multidisciplinary network.
- The student understands client processes in youth and adult social work and can utilize various guidance methods to support clients in their everyday lives.
- The student understands the significance of documentation and decision-making in client work as part of youth and adult social work.
Content
- Fundamentals and concepts of youth and adult social work, such as school social work, student welfare counseling services, social work within the defense forces, adult social work, housing social work, financial social work, social guidance, and community social work.
- Client processes and services in youth and adult social work, as well as the legislation guiding them.
- Client support needs and promoting well-being through multidisciplinary collaboration.
- Exercise and nature-based guidance methods and an experimental approach in client work.
Location and time
nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.
Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.
Materials
Pakollinen kirjallisuus:
Matthies, A., Svenlin, A., Turtiainen, K. & Alho, S. (2021). Aikuissosiaalityö: Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus.
Paananen, E., Piiroinen, M., Uustalo, K., Oja, L. & Wilkman, S. (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into - etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
Muu kirjallisuus: kuvattu tarkemmin opintojakson sisällöissä verkko-oppimisympäristössä (Reppu).
Teaching methods
Tämän opintojakson suorittaminen perustuu suurelta osin itsenäisesti laadittaviin essee tehtäviin. Tämän vuoksi opiskelijalla tulee olla hallussa perustiedot ja taidot esseen laatimiseen itsenäisesti.
Employer connections
Opintojakson lisämateriaalina on hyödynnetty Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sosiaalista raportointia.
Exam schedules
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelija voi muokata palauttamaansa esseetä, mikäli sen arvosana on hylätty tai mikäli opiskelija haluaa korottaa arvosanaa.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opintojaksosta tulee myöhemmin toteutus, jossa on lähiopetusta.
Content scheduling
Suosittelen, että laadit ensin yhden esseen ja odotat opettajan antaman arvion tekstistäsi, ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan toista tekstiä.
Further information
Pyydä lisätietoja tarvittaessa opettajalta. Opintojaksolle ei tarvitse ilmoittautua erikseen.
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.
Easy Enrollment kurssiavain: k7zzua
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use and relate concepts from his/her field of work in a competent and comprehensive manner
The professional competence of his/her field of work and his/her knowledge of his/her field of work and his/her combination of skills and competences.
Skills:
- analyse, compare, synthesise and select information and present alternative approaches
- analyse, reflect and critically evaluate their own knowledge and professional competence
reflect, analyse, reflect and analyse the knowledge and practices of their profession on the basis of the information acquired.
- to act independently, responsibly, proactively and flexibly in a given learning and working environment
- in the learning and working environment
- select, critically evaluate and use techniques and models in their professional field
in their work.
Attitudes:
- act in a customer-oriented, goal-oriented and work-oriented manner
- to work as a member of a team to promote and develop team activities
- Critically apply professional ethical principles in their work.
Assessment criteria, good (3)
The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use the concepts of his/her profession in a coherent way
- Consistently identify, describe and justify the basic knowledge of the profession.
Skills:
- select appropriate courses of action on the basis of acquired knowledge and guidance
- assess and reflect on their own knowledge and practices in their profession
- act independently and responsibly in a variety of tasks in the context of the learning and working environment.
environment
- apply appropriate techniques and models to the activities of their profession.
Attitudes:
- work in a customer-oriented, goal-oriented and professionally oriented manner
- work as a member of a team to achieve a common goal
- justify their actions in accordance with professional ethical principles.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use key/individual concepts of his/her professional field appropriately
- name and describe the basic knowledge of his/her profession.
Skills:
- act appropriately, although the action may still be uncertain
- act appropriately in different learning and working environments under guidance
- make appropriate use of techniques and models in their professional field.
Attitudes:
- act professionally in client situations
- act as a member of a team and be respectful of other members of the team
- Act in accordance with professional ethical principles.
Assessment methods and criteria
Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo kahden esseen arvosanoista.
Yksittäisen esseen arviointikriteerit, kukin näkökulma asteikolla 0-5. Kustakin näkökulmasta on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1) tai esseetä on täydennettävä.
Esseen asettelu ja rajaus
- aiheen rajaus ja kysymyksen asettelu
- aiheessa pysyminen
- tehtävänantoon vastaaminen
- esseen asiasisältö.
Yleinen akateeminen kirjoittaminen
- tekstin rakenne ja jäsentely
- tekstin muotoilu ja kieliasu
- viittaustekniikan hallinta
- ohjeiden noudattaminen.
Sisällön hallinta ja materiaalin hyödyntäminen
- opetetun sisällön hallinta
- annetun materiaalin ja lisämateriaalin hyödyntäminen.
Kirjoittajan oma ajattelu
- opitun ja luetun hyödyntäminen
- tiedon soveltaminen
- omien näkemysten esittäminen
- väitteiden perusteleminen.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijan on saatava vähintään tyydyttävä arvosana molemmista esseistä, jotta opintojakso on suoritettu.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Further information
The course involves 135 hours of study.
Contact teaching / practical training / simulations / project
Outputs: to be announced by the course teacher
Literature: to be announced by the course teacher.
Assessment: 0-5
Objective
- The student recognizes phenomena and challenges related to the lives of clients in youth and adult social work.
- The student can identify and utilize theoretical foundations, legislation, and operational environments in youth and adult social work.
- The student is familiar with the services in youth and adult social work, the organizations providing them, and can work in a multidisciplinary network.
- The student understands client processes in youth and adult social work and can utilize various guidance methods to support clients in their everyday lives.
- The student understands the significance of documentation and decision-making in client work as part of youth and adult social work.
Content
- Fundamentals and concepts of youth and adult social work, such as school social work, student welfare counseling services, social work within the defense forces, adult social work, housing social work, financial social work, social guidance, and community social work.
- Client processes and services in youth and adult social work, as well as the legislation guiding them.
- Client support needs and promoting well-being through multidisciplinary collaboration.
- Exercise and nature-based guidance methods and an experimental approach in client work.