Siirry suoraan sisältöön

Nuoriso- ja aikuissosiaalityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA36-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0.5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Maija Leinonen
Veera Rinne
Ryhmät
SOS21SA
SOS21SA
SOS21SB
SOS21SB
Opintojakso
SO00CA36

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Pe 30.08.2024 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
A_Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3004, Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
TA21L149 TA21L149
Pe 30.08.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
B_Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3004, Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
TA12L128 TA12L128
TA12L130 TA12L130
Ti 03.09.2024 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
Webinaari Teams
Ti 10.09.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
Webinaari Teams
Ti 17.09.2024 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
Webinaari Teams
Ti 24.09.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
Webinaari Teams
To 10.10.2024 klo 08:00 - 15:45
(7 t 45 min)
Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3004, Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
Taidekampus Seminaari
Pe 29.11.2024 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
B_Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3004, Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
TA12L119 TA12L119
TA21L155 TA21L155
Pe 29.11.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
A_Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3004, Nuoriso- ja aikuissosiaalityö SO00CA36-3003
TA12L119 TA12L119
TA21L155 TA21L155
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Aika ja paikka

- 8 / 2024 - 12 / 2024

Oppimateriaalit

- Kurssialustalla määritelty kirjallisuus

Opetusmenetelmät

- Itsenäinen opiskelu verkossa
- Lähiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Opintojakson Reppu-toteuksesta löytyvä AHOT -osio työkokemuksen perusteella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 135 tuntia

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5

Siirry alkuun