Skip to main content

Speech Communication for Professionals (3 cr)

Code: ED00CF27-3003

General information


Enrollment

01.01.2023 - 31.12.2023

Timing

01.01.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Business

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • BACHELORS DEGREE IN BUSINESS ADMINISTRATION

Teachers

  • Tuula Rajander

Groups

  • VAPVAL2023
    VAPVAL2023

Objective

In studies, the focus is on various speech communication situations in the workplace and preparation for them. The studies provide tools for clear, goal-oriented, and impactful speech communication as an expert. Additionally, topics such as stage fright and its management are addressed. In addition, the studies provide theoretical knowledge about communication, especially oral communication.

Content

As a communicator, nonverbal communication, visualization, impactful communication, stage fright.

Location and time

Opiskelijan omaan tahtiin suoritettava opintojakso.

Materials

Moodle-materiaalin lisäksi:
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent. (Luku 2: Viestintä, sivut 11 - 32).
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent. (Luku 7: Puhe joka tilanteeseen, sivut 98 - 124).

Teaching methods

Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna moodlessa. Opintojakson nimi moodlessa: Asiantuntijan puheviestintä 3 op ja avain: puheviestintä.

Completion alternatives

AHOT- ja opinnollistamismahdollisuuksista keskusteltava opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

The student critically reflects on their own communicator image, identifying strengths and areas for development as a public speaker.

The student can analyze the nonverbal communication of their communication partner from various perspectives. They also consider verbal communication in their own presentations.

The student can employ various methods for visualizing speech presentations. They can tailor their speech presentation to the target audience based on audience analysis. They know how to use different argumentation techniques in their speech presentations and can analyze and evaluate the argumentation of their communication partner.

The student is aware of factors influencing stage fright and knows and can utilize methods to accept and alleviate it.

The student can create and deliver an impactful speech.

The student is able to integrate communication analysis and the planning and execution of communication tasks into the theoretical background of communication.

Assessment criteria, fail (0)

Hyväksytyn kriteerit eivät täyty.