Leadership Communication (5 cr)
Code: YA00BU23-3008
General information
Enrollment
11.12.2023 - 30.11.2024
Timing
01.02.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- MASTER´S DEGREE IN BUSINESS MANAGEMENT
Teachers
- Elina Jääskeläinen
Groups
-
AYM24SAYM24S
-
TTY24STTY24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
Objective
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Content
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Location and time
1.2.2024-31.12.2024
ONLINE
Materials
Kirjallisuuslista päivitetty ReppuMoodlessa
Teaching methods
Verkkototeutus
Tallennetut orientaatioluennot
Kirjallisuuslähteet
Teemojen mukaiset materiaalit
Tallennetut videohaastattelut
Videomateriaalit
Employer connections
-
Exam schedules
Ei tenttiä
International connections
Kansainväliset materiaalit (videot ja artikkelit)
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Lopputehtävän kokonaisuus
Kirjallisuusessee 2op
Teemat Moodle-kurssin mukaisesti (jokainen teema omassa osuudessa Moodlessa) 3op
Content scheduling
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkossa omaan tahtiin.
Kirjallisuustehtävä
Teema 1. Orientaatio johtamisviestintään
Teema 2. Viestinnän keinot ja kanavat
Teema 3. Strateginen viestintä
Teema 4. Viestintä poikkeusoloissa
Further information
Opintojakso aukeaa 1.2.2024 ReppuMoodlessa
Opintojakso vastaa ydinkompetensseihin Työelämässä toimiminen ja eettisyys.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Assessment methods and criteria
Kurssitehtävä arvioidaan yhtenä kokonaisuuten Moodlessa mainittujen kriteerien mukaisesti:
Kirjallisuusessee 30p.
Oppimisteemat 60p.
Reflektointi ja yhteenveto 10p.
Assessment criteria, fail (0)
Tehtävää ei ole palautettu, eikä se täytä YAMK-tasoa kirjallisuuden, lähteiden käytön tai reflektoinnin osalta tai vastaa opintojakson tavoitteisiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tietää johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.