Skip to main content

Leadership Communication (5 cr)

Code: YA00BU23-3008

General information


Enrollment

11.12.2023 - 30.11.2024

Timing

01.02.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • MASTER´S DEGREE IN BUSINESS MANAGEMENT

Teachers

  • Elina Jääskeläinen

Groups

  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S

Objective

Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.

Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja

Content

Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä

Location and time

1.2.2024-31.12.2024
ONLINE

Materials

Kirjallisuuslista päivitetty ReppuMoodlessa

Teaching methods

Verkkototeutus
Tallennetut orientaatioluennot
Kirjallisuuslähteet
Teemojen mukaiset materiaalit
Tallennetut videohaastattelut
Videomateriaalit

Employer connections

-

Exam schedules

Ei tenttiä

International connections

Kansainväliset materiaalit (videot ja artikkelit)

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Lopputehtävän kokonaisuus
Kirjallisuusessee 2op
Teemat Moodle-kurssin mukaisesti (jokainen teema omassa osuudessa Moodlessa) 3op

Content scheduling

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkossa omaan tahtiin.

Kirjallisuustehtävä
Teema 1. Orientaatio johtamisviestintään
Teema 2. Viestinnän keinot ja kanavat
Teema 3. Strateginen viestintä
Teema 4. Viestintä poikkeusoloissa

Further information

Opintojakso aukeaa 1.2.2024 ReppuMoodlessa

Opintojakso vastaa ydinkompetensseihin Työelämässä toimiminen ja eettisyys.

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.

Assessment methods and criteria

Kurssitehtävä arvioidaan yhtenä kokonaisuuten Moodlessa mainittujen kriteerien mukaisesti:
Kirjallisuusessee 30p.
Oppimisteemat 60p.
Reflektointi ja yhteenveto 10p.

Assessment criteria, fail (0)

Tehtävää ei ole palautettu, eikä se täytä YAMK-tasoa kirjallisuuden, lähteiden käytön tai reflektoinnin osalta tai vastaa opintojakson tavoitteisiin.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.