Skip to main content

Expert in Nursing in the Social and Health Field (10 cr)

Code: SH00BX89-3003

General information


Enrollment
01.12.2023 - 31.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
7 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
Sari Pyykkönen
Anna-Leena Luukkonen
Jaana Kemppainen
Minna Alatalo
Taina Romppanen
Jaana Härkönen
Groups
SHS21S
SHS21S
Course
SH00BX89
No reservations found for realization SH00BX89-3003!

Objective

Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.

Content

Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)

Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op

Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.

Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit

Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna

Location and time

Kevätlukukausi -24, harjoittelut pääasiassa syyslukukausi -24

Materials

Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.

Teaching methods

Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit

Exam schedules

10.1.2024 lääkelaskennan koe. Ensimmäinen uusinta 22.1.2024 työpajojen jälkeen. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.

29.2.2024 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (Teams).
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 4.4.2024 tai 7.5.2024. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Taina Romppaselle.

International connections

Kv-viikko

Student workload

- kontaktiopetus YleSh 74 h + kv-viikko, mt 54 h + kv-viikko
- itsenäinen opiskelu YleSh 196 h , mt 216 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)

Content scheduling

9.1. 12.30–16 Opintojakson aloitus ja orientaatio Taina, Anna-Leena, Minna
I
Harjoittelun infot
10.1. 10–11.30
28.2. 10–11.30
I
Kaikille yhteiset työpajat
I
10.1. 12.30–16 Lääkehoito ja kliininen farmakologia, lääkelaskennan koe (hybridimahdollisuus, huom! laskut vain lähiosallistujille) Anna-Leena & Taina
I
17.1. 12.30–16 Dialogisuus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Teams) Minna
I
22.1. 8–11.30 Kriittisesti sairaan tunnistaminen ja hoitoelvytys, lääkelaskut 1.uusinta (lähiopetus) Taina & Anna-Leena
I
28.2. 12.30–16 Rästipäivä: aiheena yhteiset kertauspajat ja YleSh (lähiopetus) Taina & Anna-Leena
I
Suuntaavat työpajat
YleSh: 18.1., 24.1., 30.1., 31.1., 7.2., 19.2., 22.2., 26.2., 27.2. (teemat Repussa)
I
Mt: 18.1., 24.1., 2.2., 19.2. (teemat Repussa)
I
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen verkko-opintoina (Reppu)
I
Kv-viikko 12.–16.2.24 (lisäksi edeltävä info ja etäopetukset)
I
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 29.2.24.
I
Kehittämissuunnitelmien esitys 18.3.24.

Further information

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.
Kertauspajassa 22.1., rästipäivässä 28.2. ja YleSh:n suuntaavissa työpajoissa hoitopuku.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvosana muodostuu yhteistoiminnallisen osaamisen näytön perusteella (1-5).
I
Kiitettävän tasoisesti (vrt. opintojakson arviointikriteerit) tehty oppimispäiväkirja voi nostaa arvosanaa yhdellä numerolla.
I
Hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osioissa määriteltyjen tehtävien hyväksyttyä suorittamista ja läsnäolovelvollisuuden 100% täyttymistä.

Go back to top of page