Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: SH00CA14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Tiina Poranen
Tuula Kallioniemi
Anu Piirainen
Sanni Vuorinen
Teija Ravelin
Minna Alatalo
Maarit Leinonen
Karimi Ngui
Raila Arpala
Ryhmät
SHT22S
SHT22S
SHS22S
SHS22S
Opintojakso
SH00CA14

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.05.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Info_Syksyn harjoittelu Ikäänt, MT, PHT
TA21L146 TA21L146
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija osaa työskennellä hoitotyön arvojen, ammattieettisten ja sairaanhoitajan palveluammatin periaatteiden mukaisesti, sekä tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön perustana olevan lainsäädännön vaikutuksen toimintaan.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus, informaatioteknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija osaa toimia ammatillisessa ja hoidollisessa vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
• Opiskelija osaa toimia monialaisesti ja moniammatillisesti erilaisissa verkostoissa.
• Opiskelija osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin.
• Opiskelija osaa ennakoida potilasturvallisuutta uhkaavia tilanteita ja toimia niissä asianmukaisesti

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija tietää ja osaa kuvata oman hoitosuhdeasiakkaan hoitoprosessiin (tai ko. alueen) liittyviä julkisia, yksityisiä ja kolmannen sektorin mielenterveys- ja päihdehoitotyön palveluja (palvelujärjestelmä) ja tuntee AA/NA-vertaisryhmän toimintaa (Keino: osallistuu AA/NA-avoimeen ryhmään).

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa ja perustelee ohjaus- ja hoitotoimintoja (mm. hoitosuhdetyöskentely, mini-interventio, motivoiva keskustelu, dialogisuus, liikunta, ravitsemus, kulttuuri, luonto) asiakaslähtöisesti asiakkaan voimavaroja ja osallisuutta edistäen
• Opiskelija toteuttaa asiakkaan lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja osaa kuvata psyykelääkeryhmät ja niihin liittyviä erityispiirteitä.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitosuhdeasiakkaansa hoitoa näyttöön perustuen sekä osaa tutkimustietoa hyödyntäen toteuttaa Tutkimusklubin (yhteistyössä yksikön työntekijöiden kanssa).

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu mielenterveys- ja/tai päihdeyksikössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op=7vk eli 268h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
- Opiskelijan toimintaa ohjaavat hoitotyön arvot ja periaatteet sekä ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö. Hän perustelee niiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
- Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa laatimiinsa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
- Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon, näyttö (lähteet) on esitetty itsearvioinnissa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus, informaatioteknologia ja kirjaaminen:
- opiskelija toimii luottamusta herättäen asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa
- Opiskelija toimii monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- Opiskelija dokumentoi ja raportoi tarkoituksenmukaisesti huomioiden kirjaamiseen liittyvän lainsäädännön ja ohjeistukset.
- Opiskelija edistää ja varmistaa potilas- ja asiakasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
- Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän merkityksen ja osaa kuvata hoito- ja palveluketjun esimerkein.
- Opiskelija on osallistunut avoimeen AA/NA-ryhmään ja tunnistaa vertaisryhmän toiminnan


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
- Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavarat ja toteuttaa yksilöllistä sekä voimavaralähtöistä hoitotyötä. -Opiskelija käyttää asiakkaan ohjaukseen soveltuvia menetelmiä ja ohjaus on asiakaslähtöistä.
- Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
- Opiskelija tunnistaa psyykelääkeryhmät ja psyykelääkehoidon erityispiirteitä.
- Opiskelija soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä, psykiatrisista sairauksista ja niihin liittyvistä hoitotyönmenetelmistä.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
- Opiskelija soveltaa näyttöön perustuvia hoitosuosituksia toimiessaan ja osana päätöksentekoa.
- Opiskelija etsii näyttöön perustuvaa tietoa luotettavista tietokannoista ja toteuttaa tutkimusklubin.
- Opiskelija määrittelee ohjaajansa avustamana hoitosuhdeasiakkaalleen hoitotyön tarpeen sekä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi hoitoa.


Hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
- Opiskelija rikkoo salassapitovelvollisuutta.
- Opiskelija toimii sairaanhoitajan ammattieettisten arvojen ja periaatteiden sekä ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön vastaisesti.
- Opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet puuttuvat tai itsearviointi on pintapuolisesti kuvattu, ilman näyttöön perustuvia lähteitä.

Kommunikointi, moniammatillisuus ja kirjaaminen:
- opiskelija on välinpitämätön vuorovaikutustilanteissa
- Opiskelija ei kykene toimimaan monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- Dokumentointi ja raportointi on puutteellista eikä vastaa yksikön ohjeistusta.
- Opiskelija vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden jatkuvasti ja toimii tilanteissa turvallisuuden näkökulmasta välinpitämättömästi .

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
- Opiskelija ei tunnista palvelujärjestelmän merkitystä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
- Opiskelija ei ole osallistunut avoimeen AA/NA-ryhmään

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
- Opiskelija jättää huomiotta asiakkaan voimavarat ja kohtaa asiakkaan tai läheiset välinpitämättömästi.
- Valitut hoitotyön toiminnot eivät vastaa asiakkaan hoidon tarvetta tai ne eivät pohjaudu näyttöön perustuvaan tietoon.
- Opiskelija toimii välinpitämättömästi toteuttaessaan lääkehoitoa. Asiakaslähtöinen ohjauksen tarve jää tunnistamatta sekä toteuttamatta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
- Opiskelija jättää hyödyntämättä hoitosuositukset ohjauksessa, päätöksenteossa ja hoitoprosessin vaiheissa.
- Tutkimusklubi jää toteuttamatta.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
- Opiskelijan toimintaa ohjaavat hoitotyön arvot ja periaatteet sekä ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö. Hän perustelee niiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
- Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa laatimiinsa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
- Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon, näyttö (lähteet) on esitetty itsearvioinnissa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus, informaatioteknologia ja kirjaaminen:
- opiskelija toimii luottamusta herättäen asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa
- Opiskelija toimii monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- Opiskelija dokumentoi ja raportoi tarkoituksenmukaisesti huomioiden kirjaamiseen liittyvän lainsäädännön ja ohjeistukset.
- Opiskelija edistää ja varmistaa potilas- ja asiakasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
- Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän merkityksen ja osaa kuvata hoito- ja palveluketjun esimerkein.
- Opiskelija on osallistunut avoimeen AA/NA-ryhmään ja tunnistaa vertaisryhmän toiminnan


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
- Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavarat ja toteuttaa yksilöllistä sekä voimavaralähtöistä hoitotyötä. -Opiskelija käyttää asiakkaan ohjaukseen soveltuvia menetelmiä ja ohjaus on asiakaslähtöistä.
- Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
- Opiskelija tunnistaa psyykelääkeryhmät ja psyykelääkehoidon erityispiirteitä.
- Opiskelija soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä, psykiatrisista sairauksista ja niihin liittyvistä hoitotyönmenetelmistä.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
- Opiskelija soveltaa näyttöön perustuvia hoitosuosituksia toimiessaan ja osana päätöksentekoa.
- Opiskelija etsii näyttöön perustuvaa tietoa luotettavista tietokannoista ja toteuttaa tutkimusklubin.
- Opiskelija määrittelee ohjaajansa avustamana hoitosuhdeasiakkaalleen hoitotyön tarpeen sekä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi hoitoa.


Hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
- Opiskelija rikkoo salassapitovelvollisuutta.
- Opiskelija toimii sairaanhoitajan ammattieettisten arvojen ja periaatteiden sekä ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön vastaisesti.
- Opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet puuttuvat tai itsearviointi on pintapuolisesti kuvattu, ilman näyttöön perustuvia lähteitä.

Kommunikointi, moniammatillisuus ja kirjaaminen:
- opiskelija on välinpitämätön vuorovaikutustilanteissa
- Opiskelija ei kykene toimimaan monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- Dokumentointi ja raportointi on puutteellista eikä vastaa yksikön ohjeistusta.
- Opiskelija vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden jatkuvasti ja toimii tilanteissa turvallisuuden näkökulmasta välinpitämättömästi .

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
- Opiskelija ei tunnista palvelujärjestelmän merkitystä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
- Opiskelija ei ole osallistunut avoimeen AA/NA-ryhmään

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
- Opiskelija jättää huomiotta asiakkaan voimavarat ja kohtaa asiakkaan tai läheiset välinpitämättömästi.
- Valitut hoitotyön toiminnot eivät vastaa asiakkaan hoidon tarvetta tai ne eivät pohjaudu näyttöön perustuvaan tietoon.
- Opiskelija toimii välinpitämättömästi toteuttaessaan lääkehoitoa. Asiakaslähtöinen ohjauksen tarve jää tunnistamatta sekä toteuttamatta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
- Opiskelija jättää hyödyntämättä hoitosuositukset ohjauksessa, päätöksenteossa ja hoitoprosessin vaiheissa.
- Tutkimusklubi jää toteuttamatta.

Siirry alkuun