Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointivalmennus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00BN14-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 26.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Kirsi Huotari
Kaisa Loikkanen
Ryhmät
ALK23S
ALK23S
ALM23K
ALM23K
Opintojakso
AL00BN14

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Hyvinvointivalmennus AL00BN14-3006
Vuo_Tykky 2 Vuokatti Tykky 2 Sokos Hotel
To 23.01.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Hyvinvointivalmennus AL00BN14-3006
Teams opetus
Ma 03.02.2025 klo 14:30 - 15:45
(1 t 15 min)
Hyvinvointivalmennus AL00BN14-3006
Teams opetus
To 06.02.2025 klo 13:45 - 15:45
(2 t 0 min)
Hyvinvointivalmennus AL00BN14-3006
Teams opetus
Pe 07.02.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Hyvinvointivalmennus AL00BN14-3006
Teams opetus
Pe 14.03.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Hyvinvointivalmennus AL00BN14-3006
Teams opetus
Pe 28.03.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Hyvinvointivalmennus AL00BN14-3006
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyyntää liikuntaneuvonnan suosituksia hyvinvointivalmennuksen prosessissa. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisesti tärkeät hyvinvointiin liittyvät sidosryhmät (esim. hyvinvointialueet) ja asiakaspolut. Opiskelija osaa arvioida, analysoida ja tulkita hyvinvointipalvelujen vaikuttavuutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

Sisältö

Liikuntaneuvonnan suositukset
Hyvinvointivalmennukseen liittyvät työkalut
Asiakasvalmennusprosessi

Aika ja paikka

Tammikuu-huhtikuu 2025, katso tarkempi toteutus lukujärjestyksestä.

Oppimateriaalit

Materiaali Repussa.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, itsenäinen opiskelu, valmennusprosessin toteuttaminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan valitsema asiakas valmennusprosessissa.
Opiskelijan valitsema kunta tms. haastattelutehtävässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tettiä. Opintojaksoon liittyvät tehtävät ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne ovat nähtävillä Repussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä (0,5 op)
Arviointi/vaikuttavuus (1 op)
Palveluketjut (0,5 op)
Valmennusprosessi (2 op): osa 1: verkko-osio, osa 2: yksilö-/pienryhmävalmennus.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aikaisempaan osaamiseen ja valmennusprosessi vaatii sen hyödyntämistä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä, hyv/hyl
Arviointi/vaikuttavuus, hyv/hyl
Palveluketjut, hyv/hyl
Valmennusprosessi, hyl/1-5

Kokonaisarvioinnissa painottuu valmennusprosessi. Muilla tehtävilä o mahdollistaa vaikuttaa arvosanaan nousevasti/laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä tehtävien minimivaatimuksia (arvona 1).

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla sovelletaan aikaisemmin opinnoissa hankittua tietoa mm. seuraavilta opintojaksoilta: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, Valmennus, Kuntosaliharjoittelu sekä Ravitsemus.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille, joten opetusta voi olla myös viikonloppuisin.

Siirry alkuun