Skip to main content

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 cr)

Code: AL00CF00-3004

General information


Enrollment

01.12.2023 - 31.01.2024

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management

Teachers

  • Liisa Paavola

Groups

  • ALM24K
    ALM24K
  • 11.01.2024 14:15 - 17:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004
  • 25.01.2024 13:45 - 16:15, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004
  • 08.02.2024 10:00 - 11:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004
  • 09.02.2024 14:15 - 15:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004
  • 10.02.2024 08:15 - 10:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004
  • 22.02.2024 12:30 - 14:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004
  • 24.02.2024 09:00 - 10:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004
  • 24.02.2024 10:45 - 11:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3004

Objective

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Content

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Materials

Moodlessa

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.