Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BX68-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pia Kuittinen
Ryhmät
-
LLT22SMLLT22SM
-
AMA21SAMA21S
- 10.01.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 17.01.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 24.01.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 31.01.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 14.02.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 21.02.2024 09:00 - 11:00, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 28.02.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 20.03.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 27.03.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen/Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen
- 04.04.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 10.04.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 17.04.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
- 24.04.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen LT00BX68-3003
Tavoitteet
Osaamistavoite:
Opiskelija ymmärtää asiakaskokemuksen ja ostokäyttäytymisen periaatteet osana kannattavaa liiketoimintaa.
Opiskelija tuntee sekä kuluttajan että organisaation ostopäätöksen tekemiseen vaikuttavat tekijät ja osaa analysoida ostopäätöksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Sisältö
Kuluttajan päätöksentekoprosessi ja ostokäyttäytymispolku
Organisaation ostoprosessi ja siihen vaikuttavat tekijät
Asiakaskokemusprosessin tunnistaminen
Asiakaskokemuksen kehittäminen, mittaaminen ja vaikutusten arviointi
Digiajan asiakaskokemus
Aika ja paikka
Kevätlukukaudella kerran viikolla 2,5-tunnin tapaaminen. Mahdollisesti myös muutama etätapaaminen.
Oppimateriaalit
Luennot ja lisämateriaalit on jaettu Repussa.
Tenttikirja: Korkiakoski, Kari 2019. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus. Uusi aika. Uudenlainen johtaminen.Alma Talent | Helsinki 2019. E-kirja: KAMK / Finna / Alma Talent Bisneskirjasto.
Esseen kirja: Gerdt, B. & Eskelinen, S.(2018) Digiajan asiakaskokemus. E-kirja: KAMK / Finna / Alma Talent Bisneskirjasto.
Opetusmenetelmät
Teorialuennot, soveltavat tehtävät, tentti, itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luennoilla mahdolliset vierailijat, webinaarit ja seminaarit.
Vierailut yrityksiin ja mahdollisiin paikallisiin tapahtumiin.
Opintomatka kuuluu opintojakson pakollisiin suorituksiin. Matka tehdään yhden päivän aikana ja se on ilmainen opiskelijoille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan etänä 2. - 3.5. välisenä aikana. Kellonajat on kerrottu Repussa.
Uusintatentti järjestetään KAMKin uusintatenttipäivänä.
Kansainvälisyys
Mahdolliset aiheeseen sopivat webinaarit sekä vierailijaluennot ulkomaisista oppilaitoksista, yrityksistä ja organisaatioista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson tavoitteiden osaaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työskentelyä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä asiakaskokemukseen ja ostokäyttäytymiseen kuuluvia käsitteitä ja näkökulmia. Käsitteiden käyttö on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistelemään ja soveltamaan aikaisempaa markkinointiosaamista.
Opiskelija osoittaa tehtävässään kriittistä arviointia ja huomioi asiakaskeskeisen markkinoinnin tulevaisuuden haasteet. Tehtävän tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa ja selittää keskeisten asiakaskokemukseen ja ostokäyttäytymiseen kuuluvien käsitteiden ja elementtien pääsisällöt. Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää parhaiten soveltuvia asiakaskeskeisen markkinoinnin prosesseja ja näkökulmia. Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella johdonmukaisesti ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä asiakaskokemukseen ja ostokäyttäytymiseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Kokonaisuus on vielä kuvaavaa ja selkeän kokonaisuuden muodostamisessa on puutteita.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia markkinointiin liittyviä näkökulmia. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain.
Opiskelija vaatii vielä ohjausta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan (1-5) suoritusten yhteispistemäärän perusteella seuraavasti:
5 = 90 % = 90 -100 pistettä
4 = 80 % = 80 - 89 pistettä
3 = 70 % = 70 – 79 pistettä
2 = 60 % = 60 – 69 pistettä
1 = vähintään 50 % = 50 - 59 pistettä ja tentti läpi
Myöhästyneistä palautuksista vähennetään automaattisesti 20 % saaduista pisteistä