Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: LT00CF25-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2023 - 31.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2024 - 31.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Business
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Toteutukselle Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen LT00CF25-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa tuotekehityksen periaatteita ja kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Toteutustavat
Päivätoteutus on lähiopetuksena.
Monimuotototeutus: opetukseen osallistuminen on mahdollista etäyhteydellä lukujärjestyksen mukaisesti.
Suoritustavat
Tuotekehitystehtävän toteuttaminen ja raportointi sekä toteutussuunnitelman mukaiset tehtävät.
Sisältö
Tuotekehitys ja palveluliiketoiminnan rooli liiketoiminnassa
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuudet palveluiden tuottamisessa
Aika ja paikka
Kurssi toteutuu ajalla 22.1.-13.5.24. Kajaani.
Oppimateriaalit
-Parantainen, J. 2007. Tuotteistaminen : rakenna palvelusta menestystuote 10 päivässä. Helsinki: Talentum (myös uudempia painoksia olemassa)
- Apunen, A., & Parantainen, J. 2011. Tuotteistaminen 2 : tuotteistajan 10 psykologista vipua. Helsinki: Talentum
-Parantainen, J. 2013. Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Helsinki: Talentum
-Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi : matkailupalvelujen tuotteistaminen.
Helsinki : Restamark
- Arantola, H. & Simonen, K. 2009. Palvelemisesta palveluliiketoimintaan - asiakasymmärrys palveluliiketoiminnan perustana. (Saatavissa:https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/palvelemisesta_palveluliiketoimintaan.pd f)
Opetusmenetelmät
Kurssin opetus on suomeksi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu Vuokattipäivässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus 5 op (yht. 135h, joista noin 45h kontaktiopetusta, itsenäistä työskentelyä 90h)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee kuvaamaan palvelujen tuotteistamisen etenemisen ja osaa suunnitella palvelutuotteen sisällön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää oppimaansa ja kykenee suunnittelmaan toteuttamiskelpoisia palvelutuotteita. Hän tunnistaa palvelujen tuotteistamisen ja edelleen kehittämisen mahdollisuuksia, sekä kykenee huomioimaan palvelujen toteuttamisen liiketoiminnalliset kannattavuusvaatimukset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee palvelujen suunnittelun ja tuotteistamisen toteutuksen. Hän kykenee arvioimaan tuotteistettujen palvelujen liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja jatkokehitystarpeita sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen.
Lisätiedot
Tavoitteet:
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa tuotekehityksen periaatteita ja kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö:
Tuotekehitys ja palveluliiketoiminnan rooli liiketoiminnassa
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuudet palveluiden tuottamisessa