Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BX69-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maarit Vuorinen
Ryhmät
-
LLT22SMLLT22SM
-
AMA21SAMA21S
- 09.01.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 10.01.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 16.01.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 23.01.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 24.01.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 30.01.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 31.01.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 06.02.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 13.02.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 14.02.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 20.02.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 21.02.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 27.02.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 28.02.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 19.03.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 20.03.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 26.03.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 27.03.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 09.04.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 10.04.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 16.04.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 17.04.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 23.04.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 24.04.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 30.04.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 07.05.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 08.05.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 14.05.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 15.05.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
- 22.05.2024 12:30 - 14:00, Palvelumuotoilu LT00BX69-3003
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kuvaamaan keskeiset palvelumuotoilun käsitteet, tavoitteet ja merkitykset. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluajattelun pääperiaatteet bisneksessä ja oppii etsimään ja tulkitsemaan käytäjäkokemusta, asiakkaan tarpeita ja odotuksia. Hän oppii kehittämään olemassa olevaa palveluprosessia innovatiivisesti tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Tavoitteena on luoda uutta arvoa asiakkaalle niin kustannustehokkaasti kuin mahdollista. Opiskelija omaksuu palvelumuotoilun eri vaiheet ja osaa luovasti soveltaa tätä prosessiajattelua käytäntöön. Opiskelija oppii keskeisimpiä palvelumuotoilussa hyödynnettäviä tutkimusmenetelmiä sekä tiedonhankinta- että ideointityökaluja. Sen lisäksi hän omaksuu yhteiskehittämisen ja työpajafasilitoinnin taitoja.
Sisältö
Muotoiluajattelun keskeiset periaatteet
Palvelumuotoiluprosessi (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test).
Luovat tiedonhankinta- ja ideointityökalut palvelumuotoilussa
Palvelumuotoiluprosessin,sen vaiheiden ja lopputuleman visualisointi
Fasilitointitaidot työpajatyöskentelyssä
Käytännön palvelumuotoilu-case
Aika ja paikka
Luennot 2 kertaa viikossa (90 min/kerta). Kurssin loppupuolella tehdään paljon ryhmä- ja kenttätyötä.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali löytyy kootusti Repusta.
Kirjallisuusluettelo käydään läpi kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus.
Työkalujen ja -mentelemien harjoitukset tunnilla.
Itsenäiset tehtävät.
Ryhmätehtävät.
Kurssin lopputehtävänä työelämälähtöinen case-study, jossa aito toimeksiantaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin lopputyö tehdään ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi suoritetaan lähiopetuksena. Ei etäopiskelumahdollisuutta. Luentoja ei nauhoiteta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot etenevät kronologisesti Repun osioiden mukaisesti.
Kurssin etenemisen seuranta on itseohjautuvaa.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 9.1.2024 ja päättyy toukokuun alussa. Päättymisaikaan vaikuttaa toimeksiantajan kanssa tehtävän yhteistyön aikataulu. (Lopputöiden esityspäivä ja viimeinen luento vahvistetaan kurssin aikana.)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla palvelumuotoilun prosessin, keskeisten käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä palvelumuotoiluprosessin strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja tehokkaasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Palvelumuotoilun käsitteiden ja prosessin eri vaiheiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan palvelumuotoilun prosessin ja eri vaiheet, peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin. Hän hyödyntää osittain palvelumuotoilun työkaluja.