Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliturva ja lainsäädäntö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA29-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Minna Tuomenharju
  • Matti Heikkinen

Ryhmät

  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA
  • 15.02.2024 08:00 - 09:30, Sosiaaliturva ja lainsäädäntö SO00CA29-3003
  • 16.02.2024 12:30 - 14:00, Sosiaaliturva ja lainsäädäntö SO00CA29-3003
  • 16.02.2024 14:15 - 15:45, Sosiaaliturva ja lainsäädäntö SO00CA29-3003
  • 25.04.2024 10:00 - 11:30, B_Sosiaaliturva ja lainsäädäntö SO00CA29-3003
  • 25.04.2024 14:15 - 15:45, A_Sosiaaliturva ja lainsäädäntö SO00CA29-3003

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sosiaalialaa ohjaavan keskeisen lainsäädännön ja asetukset, vastuut ja velvollisuudet.
- Tuntee sosiaaliturvaohjauksen, sen menetelmät ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät.
- Hän osaa ohjata asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa.
- Hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksen ja valvonnan.
- Tuntee julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin roolit sosiaalipalvelujen järjestämisessä.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalaa ohjaava lainsäädäntö ja säädökset, sosiaalipolitiikka, sosiaaliturva, toimeentuloturva ja sosiaalivakuutus, palvelujen ohjaus- ja valvontajärjestelmä, sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset

Oppimateriaalit

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Suosittelen oheislukemistoksi alla olevaa teosta:
Tuori, K. & Kotkas, T. (2016). Sosiaalioikeus (5., uud. p.). Talentum Pro. Saatavilla e-kirjana.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.

Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi suorittaa oppimistehtävät ja tentit itse valitsemaan ajankohtana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.

Opintojaksoon sisältyy pakollisia tenttejä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana.

Ei muita vaihtoehtoisia suorittamistapoja.

Sisällön jaksotus

ks. lukkarikone/opintojakson lukujärjestys.

Lisätietoja opiskelijoille

SOS22S-ryhmän easy enrolment kurssiavain Reppu-oppimisympäristöön: h79439

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo opintojaksoon sisältyvien tenttien arvosanoista (kunkin osion lopussa verkko-oppimisympäristössä).

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluihin osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa ja videomateriaalina
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Luento- ja kirjatentti, opettaja määrittää tarkemmin suoritustavan.
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5