Tarinallisuus, draama ja kuvankäyttö luovina ohjausmenetelminä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA41-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet ja ymmärtää eri taidemuotojen mahdollisuudet asiakkaan voimaannuttamisessa sekä osallisuuden edistämisessä.
- Ymmärtää oman roolinsa luovien menetelmien ohjaamisessa.
- Opiskelija tunnistaa oman ilmaisunsa tapoja, mahdollisuuksia ja kehittämisen tarpeita.
- Osaa kehittää ja hyödyntää omaa luovaa potentiaaliaan taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
- Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia taidelähtöisiä työtapoja tai projekteja niin ryhmille kuin yksilöille.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Luovat menetelmät sosionomin työssä ryhmä- ja yksilöprosesseina, luovan toiminnan prosessi, voimaannuttaminen ja osallisuus, omien luovien voimavarojen voimaannuttaminen, toiminnalliset harjoitukset erilaisten luovien menetelmien hyödyntämisessä ryhmien ja yksilöiden ohjaamisessa, tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä: kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, päiväkirjat, blogit, draamamenetelmien käyttö luovan ryhmätoiminnan menetelmänä, ilmaisu, rooliharjoitukset, teatteri-ilmaisu, toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset draamallisia menetelmiä hyödyntäen
Aika ja paikka
Kevät 2024.
Oppimateriaalit
DevMoodle-kurssilla oleva materiaali.
Karjalainen, A-K (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana tehdyn (yksilö-) tai ryhmäohjaussuunnitelman mukaisen ohjauksen toteuttaminen harjoittelussa tai työelämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija voi suorittaa opintojakson seuraavan ryhmän mukana, mikäli opintojakso keskeytyy tai ei voi osallistua siihen oman ryhmän mukana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi hakea opintojakson hyväksilukua Kamkin hyväksilukuohjeistuksen mukaisesti opintojaksoa vastaavien opintojen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op. on 135h opiskelijan kokonaistyöaikaa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet ja ymmärtää eri taidemuotojen mahdollisuudet asiakkaan voimaannuttamisessa sekä osallisuuden edistämisessä.
- Ymmärtää oman roolinsa luovien menetelmien ohjaamisessa.
- Opiskelija tunnistaa oman ilmaisunsa tapoja, mahdollisuuksia ja kehittämisen tarpeita.
- Osaa kehittää ja hyödyntää omaa luovaa potentiaaliaan taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
- Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia taidelähtöisiä työtapoja tai projekteja niin ryhmille kuin yksilöille.
Sisällön jaksotus
1. Luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet. 1op. Osasuoritukset: Essee 4.2.24. mennessä, verkkokeskustelu 25.2. 24. mennessä.
2. Luovan toiminnan prosessi yksilö- ja ryhmätyöskentelyssä. 1op. Osasuoritukset: Verkkokeskustelu 3.3. 24. mennessä, tietotesti 17.3.24. mennessä.
3. Taidelähtöisyys sosiaalialalla. 1,5op. Osasuoritukset: Hankeraportti 21.4.24. mennessä, verkkokeskustelu 28.4. 24. mennessä.
4. Ryhmien ohjaaminen. 1,5op. Osasuoritukset: Ryhmäohjaustapahtuman suunnitelma 19.5.24. mennessä, vertaisarviointi 31.5.24. mennessä.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisarviointi: osasuoritukset hyväksytty.
Sanallisessa (hyväksytty - hylätty) arvioinnissa hyväksytyn
suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.
Numeerisessa arvioinnissa 50 %
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta 25 h, opettaja määrittää tarkemmin kurssin suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: hyväksytty/hylätty