Vammaistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA34-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Maarit Leinonen
- Ryhmät
-
SOS23SASOS23SA
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
- Opintojakso
- SO00CA34
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
SOS23A, SOS23SB
9.2.2023 klo 10.00-11.30 SOS23A, SOS23SB (auditorio)
Opintojakson esittely ja eteneminen.
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Mitä on vammaistyö?
Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot.
23.3.2024klo 8.00–9.30 SOS23SB
klo 10.00–11.30 SOS23SA
Vammaistyön toimintaa ohjaava lainsäädäntö (yleislaki ja erityislaki). Arvot.
Harjoitukset.
- Yhdenvertaisuus, esteettömyys ja saavutettavuus, moninaisuus, osallisuus ja inkluusio
-Vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi
-Asiakassuunnitelma, palvelusuunnitelma, erityishuolto-ohjelma
18.4.2024
klo 12.30-14.00 SOS23SB
klo 14.15-15.45 SOS23SA
Monialainen yhteistyö ja päätöksenteko. Harjoitukset.
-Tuettu päätöksenteko
-Itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa?
-Monialainen yhteistyö vammaispalveluissa
SOS23SKUU Ryhmän eteneminen
9.2.2023 klo 8.00-9.30 TEAMS
Opintojakson esittely ja eteneminen.
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Mitä on vammaistyö?
Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot.
21.3.2024 klo 12.30-15.45 TEAMS
Vammaistyön toimintaa ohjaava lainsäädäntö (yleislaki ja erityislaki). Arvot.
Harjoitukset.
- Yhdenvertaisuus, esteettömyys ja saavutettavuus, moninaisuus, osallisuus ja inkluusio
-Vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi
-Asiakassuunnitelma, palvelusuunnitelma, erityishuolto-ohjelma
19.4.2024 klo 10.00-11.30 TEAMS
Monialainen yhteistyö ja päätöksenteko. Harjoitukset.
-Tuettu päätöksenteko
-Itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa?
-Monialainen yhteistyö vammaispalveluissa
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee vammaispalvelujen erilaiset työorientaatiot ja työmuodot.
- Tuntee sosiaalisen kuntoutuksen ja palveluohjauksen peruslähtökohdat vammaispalveluissa.
- Hän ymmärtää ihmiselämän moninaisuutta ja osaa toimia yhdenvertaisuutta sekä moninaisuutta tukien vammaispalveluissa.
- Ymmärtää lain mukaiset rajoitustoimenpiteet ja tiedostaa ammatillisuuden ja asiakasta kunnioittavan työotteen näiden soveltamisessa.
- Tietää erilaisia vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä (perusteita) sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Toteutustavat
Kontaktiopetus, verkko-opetus, harjoitukset, itsenäiset tehtävät, joissa mm. tutustumiskäynti palveluihin, kirjatentit verkossa
Sisältö
Vammaisuus ja kehitysvammaisuus, vammaispalvelulaki, palvelut, itsemääräämisoikeus, moninaisuus, esteettömyys ja osallisuus, vammaispolitiikka ja vammaistyön arvot, tavoitteet ja työmuodot, kommunikaatiota tukevat menetelmät, dokumentaatio, inkluusio, sosiaaliohjaus, tuettu päätöksenteko, vammaisjärjestötoiminta, vammaisten lääkehoidon erityispiirteitä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 9.2.2024-15.5.2024
Opintojakson verkkototeutuksen osuus on Reppu-moodlessa. Pääsy opintojakson Reppuun avautuu 9.2.2024.
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskustelua ja verkko-opiskelua, kirjatentit.
Luennot ja opetuskeskustelu /harjoitukset lukujärjestyksen ja etenemissuunnitelman mukaan.
Tentit ovat avoinna ajalla 15.3.2024-15.5.2024 Kunkin tentin suoritusaika on 1 tunti.
Opintojakso päättyy 15.5.2024, jolloin kirjallisuustenttien vastausaika päättyy ja kaikki tehtävät tulee olla palautettuina.
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Tenttikirja: Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.
Vammaispalvelujen käsikirja. THL. (löytyy netissä)
Devmoodlessa osoitetut materiaalit (mm. linkkejä nettisivustoille, videoihin)
Opetusmenetelmät
Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (läsnäolovelvoite, hybridimahdollisuus), pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä, verkkokeskustelusta sekä kirjatenteistä (2).
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.
Vaihtoehtoinen toteutustapa läsnäoloille tunneilla ja harjoituksiin on koota reflektoiva raportti tuntien teemojen mukaan mukaan lukien harjoituksista annetut korvaustehtävät. Tarkempi ohjeistus Repussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisuustentit ovat avoinna opintojakson aikana ajalla 15.3.2024-15.5.2024
Tentit ovat pakolliset kaikille opiskelijoille.
Aloita tentti vasta, kun olet lukenut ko.tenttiin osoitetun materiaalin/kirjan.
Huom. mikäli uusit tentin, Moodle arpoo sinulle uudet kysymykset. Vääristä vastauksista vähennetään pisteitä.
Tentti on mahdollista tehdä kaksi (2) kertaa. Kuitenkin hyväksyttyä suoritusta (arvosanaa) voi yrittää korottaa yhden kerran (KAMK:n tutkintosääntö, 27 §). Näin voit yrittää korottaa halutessasi arvosanaa (korkein arvosana jää voimaan).
Ensimmäisen ja toisen suorituskerran välissä on pakollinen viive (1 päivä) eli opiskelija ei voi uusia tenttiä heti uudestaan.
Tentissä on aikarajoitettu suoritusaika, joka on 60 minuuttia.
Jos olet oikeutettu pidempään tenttiaikaan ja haluat sitä hyödyntää, ole yhteydessä opettajaan.
Suoritusajan täytyttyä keskeneräinen tentti palautuu automaattisesti.
Sinun on saatava vähintään puolet väittämistä oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Jos kahden suorituskerran jälkeen et ole tenttiä saanut hyväksytysti läpi, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT ja hyväksiluku KAMK:n ohjeistusten mukaisesti.
Jos et pääse jollekin lähi/kontaktiopetuskerralle (hybridimahdollisuus), hae itsenäisesti ko. kerralla olevien alustusten teemojen mukaisesti näyttöön perustuvaa, luotettavaa tietoa raportiksi JA pohdi/reflektoi oppimistasi (tieto/taito/asenne) sekä harjoituksista annetut korvaustehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Yksittäisen oppimistehtävän voit tehdä opintojakson avoinna ollessa milloin sinulle sopii.
Palvelujärjestelmätehtävä tehdään itsenäisesti pääosin ennen opintojakson toista lähiopetuskertaa (ryhmä SOS23SKuu 21.3.24 tunneille ja ryhmät SOS23SA ja SOS23SB 23.3.24 tunneille). Lopullinen palautus ko. tuntien jälkeen.
Yksittäiseen kirjatenttiin valmistautumiseen kannattaa varata aikaa noin 20 tuntia.
Varsinaisen verkkotentin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 1 tunti per tentti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.