Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA76-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Korhonen

Ryhmät

  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA
  • 26.09.2024 12:30 - 15:45, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3004
  • 27.09.2024 08:15 - 11:30, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3004
  • 01.11.2024 10:00 - 11:30, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3004
  • 01.11.2024 12:30 - 14:00, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3004
  • 29.11.2024 12:30 - 15:45, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3004
  • 12.12.2024 12:30 - 15:45, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3004

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen

Aika ja paikka

Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen, projektityö opiskelijan valitsemassa varhaiskasvatusympäristössä
Lähiopetus Kajaani: Kajaanin ammattikorkeakoulu, Taito2 rakennus, Ketunpolku 4
Lähiopetus Kuusamo: Kuusamon lukio, Oulangantie 1, 93600 Kuusamo.
Etäopetus: Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakso tulee olla suoritettuna viimeistään 15.12.2024 mennessä.

Oppimateriaalit

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä

Projektin tukena käytettävää kirjallisuutta:
Karila, K. & Lipponen, L. (2016) (Toim.). Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino.

Lastentarhanopettajaliitto. (2017). Nyt on pedagogiikan aika.

Sandberg, E. (2023). 3. uud. painos. Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-kustannus: Santalahti.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (pieniä kirjoitustehtäviä, leikin havainnointi, pedagoginen/yhteisöllinen projekti ryhmätyönä) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.

Lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja vuorovaikutusharjoituksia, työelämän edustajien vierailuja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä toteutettava projektityö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä. Syksyn 2024 lähipäivät ovat 26.9. (Kuusamon ryhmä Kuusamossa), 27.9. (Kajaanin ryhmä Kajaanissa), 1.11. (Kajaanin ryhmä Kajaanissa), 29.11. (Kuusamon ryhmä Kuusamossa) ja 12.12. (molemmat ryhmät Teamsissa).

Opintojaksoon sisältyy ryhmätyönä toteutettavan projektityön suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa n. 27h opiskelijan työtä eli yhteensä n. 135h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
1. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa 1 OP
2. Lapsen kehitys ja oppiminen sekä niiden pedagoginen tukeminen 1 OP
3. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja leikki pedagogisena menetelmänä 1 OP
4. Lapsen ja perheiden hyvinvoinnin ja osallisuuden tukeminen 1 OP
5. Pedagogisen projektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi 1 OP

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.

Easy Enrollment kurssiavain SOS23S-ryhmälle: t3vjhp

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on opintojakson projektityön arvosana.

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluun osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 h
Lähiopetusta: 10 oppituntia
Varhaiskasvatuksen havainnointia, projektityö(ryhmätyö), itsenäistä opiskelua verkossa.
Osassa tehtävissä on vaihtoehtoiset suoritustavat.
Kurssin arviointi: 0-5