Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA78-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Matti Heikkinen
Ryhmät
SOS23SKuu
SOS23SKuu
SOS23SB
SOS23SB
SOS23SA
SOS23SA
Opintojakso
SO00CA78

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 30.08.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Aloitusinfo_Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen SO00CA78-3003
TA21L146 TA21L146
To 26.09.2024 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen SO00CA78-3003
Kuusamotalo, Kaarlo Hännisen tie 2
Pe 01.11.2024 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Tiedonhakutehtävä_Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen SO00CA78-3003
TA21L149 TA21L149
To 28.11.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen SO00CA78-3003
Teams
Pe 29.11.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Laadulliset tutkimusmenetelmät_Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen SO00CA78-3003
Kuusamon lukio auditorio
Ke 11.12.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen SO00CA78-3003
Lönnroth 188 Kuusamon lukio
To 12.12.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminen SO00CA78-3003
TA21L149 TA21L149
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

OSA 1 (3 op)
- Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
- Opiskelija hallitsee määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
- Hän ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
- Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
- Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.

OSA 2 (2 op)
- Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä tietokannoista.
- Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Edeltävä osaaminen: -

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Tutkimus ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, laadullinen tutkimusprosessi, määrällinen tutkimusprosessi, tuotteistamisprosessi, kirjallisuuskatsaus, tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Aika ja paikka

Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.

Opintojakson eteneminen Repun sisältöjen mukaan:

Aloitusinfo syyskuussa (1,5 h)
Kirjatentti: 1.6.-30.9.2024 (opiskelijan oman aikataulun mukaan)
TKI-osaaminen: 1.6.-31.12.2024 (itsenäisesti opiskelijan oman aikataulun mukaan)
Työpaja 1: tiedonhakutehtävä: 1.9.-13.10.2024 (sovitun aikataulun mukaan) ja tiedonhakutehtävän lähiopetus 1,5 h lokakuussa tehtävän palautuksen jälkeen.
Työpaja 2: laadulliset tutkimusmenetelmät: 14.10.- 17.11.2024 (sovitun aikataulun mukaan) ja lähiopetus 1,5 h marraskuussa tehtävän palautuksen jälkeen.
Työpaja 3: määrälliset tutkimusmenetelmät: 18.11. - 15.12.2024 (sovitun aikataulun mukaan) ja lähiopetus 1,5 h joulukuussa.

Erikseen sovittavat preppaus-tunnit 3 x 1,5 h Teamsin välityksellä kuhunkin työpajaan liittyen, opettaja ohjeistaa aikataulun.

Opintojakso alkaa kirjatentillä. Tämän jälkeen opintojaksolla tehdään ryhmätehtäviä annetussa aikataulussa.

Oppimateriaalit

Pakollinen tenttikirja: Vilkka, H. (2021). Tutki ja kehitä. 5. päivitetty painos. PS-Kustannus: Jyväskylä.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tentti, tehtävien laatiminen työpajoihin sekä vertaisarvioinnin antaminen toisille). Verkko-oppimisympäristössä on aiheeseen liittyviä videoluentoja.

Flipped learning eli käänteistä opetusta: opiskelijat perehtyvät tehtäviin etukäteen ja palauttavat tehtävät ennen lähiopetusta. Lähiopetuksessa syvennytään aiheeseen tarkemmin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.

Easy Enrollment kurssiavain SOS23S-ryhmälle: 2b44bv

Opintojakson sisältöihin voi tutustua myös vierailija-tunnuksella, ilman kirjautumista opintojaksolle. Kaikki keskustelualueet ja tehtävät eivät ole luettavissa vierailija-tunnuksella.

Vierailija-tunnus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat kerrata opintojakson sisältöjä esimerkiksi opinnäytetyötä laatiessaan.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjatentin ja työpajan tehtävien arvosanojen keskiarvosta.

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: luentoja verkossa.
Kirjallisuus:
Arviointi: 0 - 5

Siirry alkuun