Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU006-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Eeva Kähkönen

Ryhmät

  • SHT21S
    SHT21S
  • 27.02.2024 12:30 - 14:00, TEAMS_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 19.03.2024 12:30 - 15:45, TEAMS_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 25.03.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 26.03.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 02.04.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 09.04.2024 12:30 - 15:45, HARJOITTELU_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 11.04.2024 12:30 - 15:45, HARJOITTELU_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 16.04.2024 08:00 - 15:45, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 17.04.2024 12:30 - 15:45, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 18.04.2024 12:30 - 15:45, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009
  • 23.04.2024 08:00 - 11:30, TENTTI_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3009

Tavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Oppimateriaalit

Lastenneuvolan osuus NEUKO -tietokannasta terveysportista sekä muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Reaaliaikainen vuorovaikutteinen opetus teams-välitteisesti.
Pienryhmätehtävä ja niiden purku.
Itsenäiset tehtävät Reppu-ympäristössä.
Harjoitustunnit.
Simulaatiot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 23.4 8-11.30
Uusintatentit 7.5. ja 30.5.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta 18 tuntia.
Harjoitukset ja simulaatiot 16 tuntia.
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät 20 tuntia.
Tentti 27 tuntia.

Sisällön jaksotus

27.02.2024 12.30 - 14.00 TEAMS-opetus
Info, orientaatio opintojaksolle. Lastenneuvolan, tarkoitus, merkitys ja sitä ohjaavat lait ja asetukset.

19.03.2024 12.30 - 15.45 TEAMS-opetus
0-18 kk ikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seuranta neuvolassa.

25.03.2024 08.00 - 11.30 TEAMS-opetus
Leikki-ikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seuranta neuvolassa.

26.03.2024 08.00 - 11.30 TEAMS -opetus
Lapsiperheiden terveysneuvonta. Erilaiset perheen neuvolassa.
02.04.2024 08.00 - 11.30 Lähiopetus koululla (voi tarvittaessa osallistua myös teams:ssä)
Case-tehtävien purku (ennakkotehtävä pienryhmissä).

09.04.2024 12.30 - 15.45 HARJOITUSTUNTI (voi tarvittaessa osallistua myös teams:ssä)
Neuvolassa käytettävät terveydenhoitotyön eri työmenetelmät (haastattelut, lomakkeet).
11.04.2024 12.30 - 15.45 HARJOITUSTUNTI, vai lähiopetus
Lapsen rokottaminen, tutkiminen, kasvun seuranta, kuulon ja näön tutkiminen.

16.04.2024 08.00 - 15.45 Simulaatiot ryhmä 1 ja 2
17.04.2024 12.30 - 15.45 Simulaatiot ryhmä 3
18.04.2024 12.30 - 15.45 Simulaatiot ryhmä 4
Simulaatioissa harjoitellaan leikki-ikäisen lapsen terveystarkastuksen tekemistä. Jokainen osallistuu yhteen simulaatioon paikan päällä sekä vähintään yhteen myös etänä.

23.04.2024 08.00 - 11.30 Tentti
Uusintatenttimahdollisuudet 7.5. ja 30.5.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi tentin perusteella.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu