Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisten ja nuorten sekä heidän perheidensä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU007-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tiina Poranen

Ryhmät

  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden, kasvun ja kehityksen seurannassa ja osaa tukea kouluikäistä ja hänen perhettään terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija perustaa työnsä kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä voimavarojen ja riskitekijöiden tunnistamiseen sekä osaa suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä yksilö-, perhe, ryhmä- ja yhteisötasoilla.

Sisältö

- koulu-ikäisten lasten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät
- moniammatillisen yhteistyön tunteminen ja jatkohoitoon ohjaus
- kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen (sis. elintavat ja ympäristö)
- kouluikäisten lasten ja nuorten sekä vanhempien voimavarojen arviointi ja tukeminen
- kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä elintapojen ohjaus - kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lasten kasvun ja kehityksen riskitekijöiden tunnistaminen, ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen
- erityistuen ja erityishoidon tarpeen arviointi ja ohjaus
- terveysneuvonta ja ajankohtaiset työmenetelmät
- asiantuntijuus koulun terveystiedon opetuksessa, oppilashuollossa ja kouluyhteisössä
- kouluikäisten lasten ja nuorten seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus ja tukeminen

Sisällön jaksotus

To 31.8.2023 Lähiopetus, läsnäolovelvollisuus: Opintojakson aloitus, Mitä on koulu- ja opiskeluterveydenhuolto?

Pe 1.9.2023 Teams: Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Tuntien jälkeen keskustelu jatkuu Reppu-keskusteluna luottamuksen rakentamisesta koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveystarkastuksissa. Aikaa keskustelulle on 8.9.2023 saakka.

Ti 5.9.2023 Teams: Terveystarkastusten sisältö, Kasvu- ja puberteettikehitys. Tee ennen tunteja itsellesi kasvukäyrä https://kasvuseula.fi/
Tuntien jälkeen aiheeseen liittyvä pohdintatehtävä Repussa. Tehtävän palautus viimeistään 12.9.2023.

Ke 13.9.2023 Lähiopetus, pienryhmätyöskentely. Läsnäolovelvollisuus: Miten koululaiset voivat tänään?

To 14.9.2023 Teams: Terveystarkastusten sisältö, Näkö, värinäkö, kuulo. Tuntien jälkeen pohdintatehtävä Repussa. Tehtävän palautus viimeistään 20.9.2023.

To 21.9.2023 Teams: Terveystarkastusten sisältö, Koululaisen ryhti

Pe 22.9.2023 Teams, läsnäolovelvollisuus: Terveystarkastusten sisältö, Psykososiaalinen kehityksen tukeminen ja arviointi. Ennakkotehtävänä ennen Teams-opetusta on tutustua pienryhmissä ennakolta sovittuun, johonkin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa käytettävään testiin/menetelmään ja/tai toimintamalliin, jotka käydään tunneilla läpi yhteistoiminnallisesti. Pienryhmien tuotokset palautetaan Repun keskustelualueelle viimeistään 20.9.2023

To 28.9.2023 Teams: Mielenterveyttä edistävä koulu. Ennakkotehtävänä ennen tunteja oppilas- ja opiskeluhuoltotoimintaan liittyvä lakitehtävä, joka löytyy Repusta, tehtävän palautus 26.9.2023 mennessä Reppuun.

Pe 29.9.2023 Lähiopetus, läsnäolovelvollisuus: Moniammatillinen yhteistyö, kuraattorin työ tutuksi

To 12.10.2023 Harjoitustunnit/R2, läsnäolovelvollisuus: ryhdin, näön ja kuulon tutkimukset, case-harjoituksia

Pe 13.10.2023 Harjoitustunnit/R1, läsnäolovelvollisuus: ryhdin, näön ja kuulon tutkimukset, case-harjoituksia

To 26.10.2023 Paritentti. Uusintatentit yksilötenttejä, jotka järjestetään yleisinä uusintatenttipäivinä: I uusinta 30.11.2023 (viimeinen ilmoittautumispäivä 23.11.2023) ja II uusinta 11.1.2023 (viimeinen ilmoittautumispäivä 4.1.2024). Ilmoittautuminen normaalin uusintatenttikäytännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammattiopinnot suoritettu.