Siirry suoraan sisältöön

Työikäisten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö ja työterveyshuolto (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU008-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sari Pyykkönen

Ryhmät

  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa

Sisältö

Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu